נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשות"יא אוטיסט!": ככה אני מרגיש כשאתם מטיחים בי את הקללה הזאת

“יא אוטיסט!”: ככה אני מרגיש כשאתם מטיחים בי את הקללה הזאת

ג’וש ארונסון, כתב אתר שווים ואוטיסט, לא מוכן יותר לקבל את היחס המזלזל של החברה. איך הגענו למצב שאפילו ראש הממשלה לועג לבעלי מוגבלויות?

בטיסה ללונדון התיישב לידי בחור נחמד. השיחה בינינו התפתחה במהירות להרבה נושאים – אחד מהם היה שפה תקינה. שאלתי אותו איך יכול להיות שכל-כך הרבה אנשים לא מחויבים למשמעות המילים שיוצאות מהפה שלהם? קללות כמו ״אוטיסט״ או ״מפגר״ מאוד מעציבות אדם כמוני עם אוטיזם.  

“האם אני לא אדם?”, שאלתי. “המוגבלות שלי הופכת אותי לפחות בן-אדם?”. 

“למילים יש משמעות” (צילום: ג’וש ארונסון)

הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות הגישה בשבוע שעבר בקשה ליושב ראש וועדת הבחירות להורות למתמודדים לכנסת לשמור על שיח מכבד על אנשים עם מוגבלות. איך הגענו למצב הזה שראש הממשלה לועג לגמגום של המתמודד מולו? שנשיא ארה”ב לועג לבעלי מוגבלויות? השיח אמור בכלל להיות “איך אנחנו עוזרים לאנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה ואיך מקדמים שוויון?”. יחס מכבד צריך להיות ברור מאליו.

איך מרגיש בן-אדם עם אוטיזם ששומע את הקללה “יא אוטיסט!”? אני מרגיש פגוע, אני מרגיש שאני לא חלק מהכלל, שאני לא מספיק טוב להשתלב בחברה.  

“היום שלי קשה יותר משלכם” 

הרשו לי לספר קצת – כמו שסיפרתי לידידי בטיסה – איך נראים החיים עבורי כאוטיסט. כל יום אני במלחמה עם עצמי האם אני צריך להתקלח למרות שהתקלחתי אתמול? כשאני מתלבש אני צריך להסתכל יותר מארבע פעמים האם אני לבוש בסדר? האם השיער מסודר? האם התגלחתי? אלה דברים שהייתי חייב ללמוד, להבין אותם כל יום מחדש. יום בחיי כנראה קשה יותר מיום של בן אדם נורמטיבי.

הבחור שישב לידי בטיסה אמר לי “האמת לא שמתי לב, גם אני לפעמים מקלל מישהו ככה ולא חשבתי מעולם על המשמעות מאחורי המילים”. אוטיסט פשוט לא צריכה להיות מילת גנאי – יש כל כך הרבה מאיתנו שחיים לצדכם. מוגבלות היא לא קללה – מוגבלות היא מה שדוחף אותנו קדימה למרות הקושי הרב.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות