נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותבדיקת ״שווים״: כך מצפצפות רשתות המזון על ציבור העיוורים

בדיקת ״שווים״: כך מצפצפות רשתות המזון על ציבור העיוורים

בדקנו את חוויית השימוש באתרים ובאפליקציות המונגשות של 5 רשתות גדולות, ומצאנו תהליכי הרשמה וקנייה שלא מאפשרים שימוש בסיסי

חוויה מתסכלת. האפליקציות של רשתות השיווק (צילום: Bigstockphoto)

קר בחוץ, גשום, ואתם מגלים שנגמר האוכל במקרר. במזג האוויר הסגרירי הזה אין חשק לצאת מהפוך, אז אתם שולפים את הנייד, נכנסים לאפליקציה של רשת הקניות האהובה עליכם, ממלאים את העגלה הווירטואלית בכל טוב ומחכים שהמשלוח יגיע.  

אבל מה אם המזמין הוא אדם עיוור, שזקוק לאפליקציה ייעודית לא רק בימים גשומים, אלא גם כדי לא להיות תלוי בעובדי הסופר שילקטו עבורו את המוצרים, או כדי לא להסתבך עם הכסף בקופה? בעקבות פוסט ויראלי של חני לב אור, אישה עיוורת שסיפרה על הקושי בשימוש באפליקציית הנגישה של שופרסל, יצאנו לבדוק איזו חוויית משתמש מציעות 5 מרשתות השיווק הגדולות בישראל: שופרסל, רמי לוי, ויקטור, מגה ויוחננוף (שאינה מחזיקה באפליקציית קניות, אלא באפליקציית קופונים בלבד. לצורך הבדיקה התייחסנו לחוויית השימוש בה, ללא הקנייה עצמה).

https://www.facebook.com/hani.l.or/posts/10220988114795330?__xts__%5B0%5D=68.ARDcJ0QMHyeT_EsXzY4WhhfCJNUfvhe260YSoNB2hK8sAG2MzzNxtwr0O0Wp158A2kSbuK7ueqIrFNu1XTnGY7LUG3gSAhD3qUBXhCXprg3ouVbBOnYAWZGYBlxXj3Vx0LtqESRrC7z7WbneINxn1a7ik2z3Jwo4YxV4OxBHI5qOqFwctmsIIq1JJZejSlc1vK2bCE-6h8guYQ&__tn__=-R

יש לציין כי על פי חוק הנגישות ותקנת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ארגון שמחזיק אתר ואפליקציה זהים בשירות שניתן בהם, מחויב להנגיש רק אחד מהם. החוק כמובן לא פוטר את הרשתות מחוויית שימוש ראויה, כפי שעולה מהמסקנות של תחקיר ״שווים״. למעשה, אף אחת מבין הרשתות שנבדקו לא הצליחה לענות על הצרכים של אנשים עם מוגבלות.

את הבדיקה ביצענו גם במחשב וגם באייפון, מהם נכנסנו לכל אחת מהאפליקציות של החברות שנבדקו ולכל אחד מהאתרים שלהן. הבעיות שנמצאו נכונות לכל אחד מהאתרים והאפליקציות שנבדקו. חלק מהרשתות מתעקשות שהאתרים שלהן מונגשים, אבל ניכר שאף אחת מהן לא ביקשה מאדם עיוור להתנסות בהם ולהצביע על תקלות או נקודות לשיפור.

כפתורים לא נגישים, קטגוריות לא קיימות וטלפונים ללא מענה

קשיי השימוש באפליקציות מתחילים כבר בשלב ההרשמה. בחלקן (כמו באפליקציה של שופרסל) נדרש  סימון של תיבת ההסכמה לתנאים. לא ניתן לבצע את הסימון בלי עזרה של אדם רואה. באחרות (כמו באפליקציה של ויקטורי) לא ניתן להירשם בכלל. במקרה של אפליקציית רמי לוי, ההרשמה נגישה אבל חוויית הקנייה מתסכלת בדיוק כמו אצל המתחרות.

המשוכה הבאה היא תוויות. כדי להפוך אתר לנגיש יש לתת לכל כפתור תווית ברורה שהקורא הקולי מסוגל לזהות. בכל האתרים והאפליקציות שבדקנו נמצאו מעט מאוד תוויות, ולרוב לא ניתנו תוויות בכלל. התוצאה היא כפתורים שאין דרך לדעת מה הם מייצגים, בין אם מדובר באיתור עגלת הקניות או את המיקום של עגבניה בחנות הירקות. התוכנה לא מכריזה על המוצרים שמוכנסים לסל, והופכת את הקנייה באתר ובאפליקציה לבלתי אפשרית.

בהקלטה אפשר לשמוע את תוכנת ההקראה הקולית מהאייפון שלא מזהה את כל התמונות והכפתורים, והופכת את הקנייה לבלתי אפשרית. אדם עיוור יודע על מה להקיש ואיך לנווט באפליקציה רק לפי מה שהתוכנה מקריאה לו. ההקלטה בוצעה לצורך המחשה על אפליקציית מגה, אך בכל האפליקציות יש בעיות נגישות.

האזינו להקלטה של ניסיון שימוש באפליקציית מגה

הגדילו לעשות בשופרסל, שם הצהרת הנגישות של החברה מובילה לרכז הנגישות, שלמה פדידה. לא רק שאין מענה טלפוני במספר שמצוין באתר או מענה למייל שאליו הוא מפנה – אף אחד מהאנשים שאליהם פנינו, כולל מנהל שירות הלקוחות של שופרסל, לא מכיר אדם בשם שלמה פדידה.


תגובת רשת שופרסל: ״חברת שופרסל פועלת רבות בכדי להנגיש את שירותיה עבור אנשים עם מוגבלות, במטרה להעניק חווית שירות מיטבית בהתאם לצרכיהם הייחודיים. אתר האינטרנט והאפליקציה של החברה מותאמים להנחיות הנדרשות להנגשה לאתרי אינטרנט בשיתוף ובייעוץ של עמותת נגישות ישראל.

“בשל עדכון גרסת מערכת ההפעלה של Apple במכשירי האייפון מחודש ספטמבר האחרון, ייתכנו לעתים קשיים במערכת ההקראה. עם זאת, אנו בתהליך פיתוח מתקדם של אפליקציה חדשה שתאפשר גם את מגוון הנגישויות הנדרשות בגרסה המשופרת.

“כמו כן, בכ-200 סניפי שופרסל ברחבי הארץ הותקנה מערכת RightHear להתמצאות והכוונה על מנת לאפשר ללקוחות עיוורים, לקויי ראייה ואנשים עם קשיי התמצאות שונים לערוך קניות בסופר באופן שוויוני, פרטי ועצמאי. כך הפכה שופרסל לרשת הקמעונאית הראשונה בארץ ובעולם אשר נגישה לאוכלוסייה זו״.

תגובת רשת ויקטורי: ״האפליקציה שלנו נמצאת כרגע בתהליכי פיתוח, ועתידה להיות נגישה לאנשים עיוורים ולקויי ראייה, ולאנשים עם מוגבלות בכלל״.

תגובת רשת רמי לוי: ״מתוך רצון לתת שירות ברמה הגבוהה ביותר, חברת רמי לוי שיווק השקמה בנתה אתר חדש שעולה לאוויר בימים אלו. באתר החדש דאגנו להנגיש את האתר לאנשים בעלי מוגבלויות לפי התקנים שהחוק דורש. ההנגשה בוצעה בקוד ולא באמצעות רכיב, שזוהי ההנגשה היעילה והמומלצת ביותר.

“חברת רמי לוי שיווק השקמה מלווה באופן שוטף ע”י יועץ נגישות שמבצע בדיקות נגישות באופן שוטף לאורך כל השנה והוא אשר ממליץ ומלווה את כל תהליכי שיפור ופיתוח יכולת ההנגשה בעבור בעלי מוגבלויות.

“בנושא האפליקציה על פי חוק הנגישות ועל פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) (תיקון), התשע”ח-2017, ארגון שיש לו אתר ואפליקציה אשר הם זהים בשירות שניתן על ידם, יכולים להנגיש רק אחד מהשניים. עם זאת אנו בחברת רמי לוי עושים הכל בכדי להנגיש גם את האתר וגם את האפליקציה החדשה שלנו. בימים אלו האפליקציה עלתה לאוויר ורכיב הנגישות לבעלי מוגבלויות נמצא בתהליכי פיתוח מתקדמים ויעלה לאוויר בזמן הקרוב״.

ברשת מגה הבטיחו להנגיש את האתר בעקבות פניית ״שווים״, אך לא סיפקו התייחסות לאפליקציה.

תגובת רשת יוחננוף: ״רכישת מוצרים ברשת יוחננוף זמינה באמצעות ביקור בסניפים בלבד בשלב זה. יחד עם זאת, אתר החברה נגיש באמצעות כניסה במחשב אישי ובמובייל עם תפריט נגישות בהתאם לחוק. האפליקציה עם קופוני הנחה נגישה בהתאמה באמצעות ההגדרות בנייד האישי של כל אדם. אנו מבינים כי הכתבה מעלה צורך בסטנדרט הנגשה מעבר למחוייב בחוק ונבחן את הנושא לעומקו״.

תגובת נציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות: ״על פי תקנות נגישות השירות, שירות הניתן באמצעות אתר אינטרנט או באמצעות אפליקציה צריך לעמוד בדרישות הנגישות בהתאם לדרישות התקן הישראלי. התקנות מגדירות שעל האתר לספק מידע על השירות ואיש קשר, אפשרות לניווט מקלדת, טקסט חלופי לתמונות, ניגוד חזותי ואפשרות מילוי טפסי רישום באמצעות תוכנת הקראה.  

״נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ערכה לאחרונה בדיקה באתרי האינטרנט של רשתות שיווק גדולות ומצאה ליקויים, ועל בסיס הבקרות יימשכו פעילויות האכיפה עד לתיקון הליקויים. בנוסף, קיימת תוכנית גם לבחון את נגישותן של אפליקציות״.

בן 21 מקריית גת, רווק (מחפש אהבה). עובד כנציג שירות טלפוני עבור חברה בתחום השירותים. שידר ברדיו "קול גת" במשך ארבע שנים. עיוור מלידה ומתמודד עם שיתוק מוחין ביד וברגל שמאל.

כתבות אחרונות