ת’, תלמיד כיתה ט’ בבית ספר בדרום הארץ, סובל מהצקות רבות והטרדות מצד התלמידים האחרים בגלל דבר אחד בלבד – הוא נולד עם מום באוזן ימין. השיא הגיע כשבאחד הימים גילה על שולחנו בכיתה איור המציג את פניו עם התייחסות לאוזן ימין הפגומה. ”הציור הזה נועד במטרה לפגוע בילד שלי”, אומרת אמו. שמות שניהם שמורים במערכת.
האם החליטה לאחרונה לחשוף את המקרה בפוסט בפייסבוק, בו תיארה את מצבו הבריאותי של בנה ואת הנזק הנפשי שנגרם לו בעקבות המקרה. כל זאת בתקווה שהורים שיקראו אותו ילמדו את ילדיהם לקבל את השונה, ויעצרו את האלימות והבריונות שמתרחשת בבתי הספר.
”בני סובל מגיל קטן מהצקות בבתי הספר בשל המום באוזן שלו”, סיפרה האם למערכת ”שווים”. ”הוא נולד עם אוזן מקופלת וככל שהוא גדל, האוזן נשארה קטנה. אחרי שההצקות לגבי המראה החיצוני שלו התגברו, החלטנו לבצע ניתוחים כדי לנסות ולסדר את האוזן עד כמה שניתן. מדובר בהליך שיקום לא פשוט וכואב, כאשר הניתוח האחרון שלו היה לפני ארבעה חודשים. ככל הנראה לא יהיה עוד אחד״.
האמא מספרת שבנה עבר קשיים רבים ביחס לגילו הצעיר. מלבד הקושי הבריאותי שגורם לו לפגיעה בשמיעה ומצריך אותו לשאת מכשיר מיוחד, הוא מתבייש וחושש להרכיב אותו כדי לא למשוך את תשומת ליבם של הילדים המתנכלים. הוא סובל מחוסר ביטחון ומהתקפי חרדה. ״אני יודעת שקשה לא מאוד, ולכן נעזרנו בטיפול פסיכיאטרי שעוזר לו. יום אחד הוא שאל אותי שאלה מפחידה: ׳מה יקרה אם אחתוך את הוורידים?׳. נבהלתי מאוד, הרגעתי אותו מהר ואמרתי לו שלא יחשוב על דברים כאלה. כנראה אחד הילדים בבית הספר הכניס לו את זה לראש״.
האם פנתה לבית הספר מספר פעמים לסיוע, אבל דבר לא קרה. ״בנוסף לציור, תלמידים קוראים לו בשמות ופוגעים בו. אומרים לו שהוא דומה לקוף, לחייזר, שהוא שייך לכוכב אחר ולא צריך להיות איתם. זה נעשה על בסיס יומיומי ולעיתים גם מגיע למכות. אך אחד לא יכול לסבול את זה, הוא לקח את זה מאוד קשה, אבל הוא יודע שאנחנו איתו ובשבילו תמיד. הוא לא שונה מאף אחד, הוא מאוד צנוע ומנומס וחבל שהביאו אותו למצב הזה”.
לפני כשלושה שבועות הותקף הילד ללא סיבה בהפסקה. תלמיד אחר סטר לו בעוצמה והוא נפל על מעקה ברזל ונחבל בראשו. אמו טוענת שאיש בבית הספר לא טרח לעדכן אותה על המקרה, עד שבנה חזר הביתה עם נפיחות וסיפר שהוכה. רק כשהגיע לבית הספר למחרת, הושעה הילד התוקף.
”אני בעצמי נכנסתי לחרדות בגלל הילד”, מסכמת האם. ”אני מטפלת בעצמי ויודעת להביא אותו למקום הנכון ולהוציא אותו מהחרדות, אבל זו משימה לא פשוטה. אני מבקשת מכל הילדים וההורים שיגידו די לאלימות ויבינו שכולנו בני אדם, כולנו שונים ולכולם יש ”פגמים” חיצוניים ופנימיים. יכול לקרות כאן אסון שבעקבותיו אי אפשר יהיה להחזיר את הגלגל לאחור״.
ממחוז הדרום במשרד החינוך נמסר: ”מדובר באירוע שהתרחש לפני כשנה וטופל על ידי כל גורמי המקצוע הרלוונטיים. בית הספר מלווה את התלמיד ומשפחתו ככל שעולה הצורך. בכיתות מתקיימת פעילות ערכית חינוכית בנושא יחס שווה ומכבד, וכן בנושא סובלנות והכלה כלפי בעלי מוגבלויות ובעלי צרכים מיוחדים״.