נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמשרד המשפטים מתגייס לטובת האימא והבן שהושפלו בהצגת חנוכה

משרד המשפטים מתגייס לטובת האימא והבן שהושפלו בהצגת חנוכה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פנתה לאם והציעה סיוע בתביעה נגד חברת ההפקות "משגב עורי". הסיפור נחשף ב"שווים"

בעקבות חשיפת “שווים” משבוע שעבר על היחס המחפיר כלפי אמא וילד עם הליכון מצד הפקת ההצגה “חפש את המטמון”, פנתה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אל האם והציעה לה לייצג אותם בתביעה משפטית נגד חברת ההפקות “משגב עורי”.

“לאחר פרסום המקרה יצרנו קשר עם האמא והצענו סיוע בטיפול משפטי”, נמסר מן הנציבות, המשתייכת למשרד המשפטים. “בשלב זה הנושא נמצא בשלבי בדיקה ראשונים מול המשפחה”.

האם, נטלי (השם המלא שמור במערכת), עורכת דין בהכשרתה, אישרה היום ל”שווים” את דבר פניית הנציבות: “הם אכן ביקשו לייצג אותנו בתביעה מול חברת ההפקות”.

תזכורת קצרה: לפני שבוע בדיוק הגיעו נטלי ובנה נועם (שם בדוי), בן 4 עם אוטיזם שמתנייד בעזרת הליכון בגלל סוג של ניוון שרירים, להיכל התרבות באיירפורט סיטי לצפות בהצגה “חפש את המטמון”,  בכיכובם של כוכבי הילדים יובל המבולבל ומיכל ינאי. כאשר ביקשו להיכנס לאולם, גילתה נטלי שהכרטיסים נמצאים אצל חברתה שכבר נכנסה פנימה.

היא פנתה לאדם שעמד בכניסה, שבדיעבד התברר כשמוליק משגב, בעלי חברת ההפקות “משגב עורי”, שמפיקה את ההצגה, וביקשה ממנו להיכנס כדי להביא את הכרטיסים. מכאן התחיל דין ודברים בין השניים, שבשיאו הצביע משגב לעבר ההליכון של הילד ואמר “זה לא נכנס”.

בזמן שהיא מחזיקה את נועם ביד אחת ואת ההליכון ביד שנייה, הבהירה נטלי למשגב שהיא אינה מוכנה לכך בשום אופן, ובתגובה הוא דרש ממנה לקפל את ההליכון, בעוד הילד על ידיה והיא אינה מסוגלת לעשות כן. בזמן הזה כבר החלו להתקהל הורים וילדים רבים מסביב, ואחת מהם, שני אמויאל, אף העידה בפני “שווים” כי משגב התנהג כלפי האם כמו “בריון”.

“מוטב אם מר משגב היה מגיב בהתנצלות על העוול שנגרם לנו”, אומרת נטלי, “גם אם יש שם איזשהו נוהל הזוי לפיו ללא קיפול ההליכון לא יכול להיכנס, הרי שכל שמי שהגיע לצפות בהצגה שמשגב נוטל חלק משמעותי בהפקתה, ראוי שיתנצל, ולו על ההרגשה שעימה נכנסנו, ישבנו בהצגה וגם שבנו הביתה.

“לצערי, מר משגב לא נותן לעובדות לבלבל אותו, ממשיך וטוען ש’לא נוהל מו”מ’ ושרק הורה על קיפול ההליכון, כאשר הסיטואציה הייתה מורכבת ומכוערת בהרבה. למזלנו, התגייסו עדים שנכחו שם לצורך הוכחת האמת”.

חשיפת הסיפור ב”שווים” עוררה סערה ברשת ובתקשורת. הסיפור הגיע גם למסדרונות הכנסת, עם גינויים מצד חברי הכנסת אילן גילאון, איציק שמולי ויועז הנדל.

“אסור לשתוק על זה”, אמר ח”כ שמולי ל”שווים”. “גם האמנים חייבים להשמיע את קולם. מי שלא מבין שלקחת לילד עם מוגבלות את ההליכון זה כמו לקטוע את שתי הרגליים שלו. אנחנו לא נוותר, ילדים לא יספגו השפלות ולא יישארו מחוץ להופעות רק מחמת מוגבלותם”.

“גם האמנים חייבים להשמיע את קולם”. ח”כ שמולי

בתוך כך, שיגרה מנכ”לית קרן ילדי ישראל, גליה וולך, מכתב לחברת ההפקות, בו דרשה ממנה לקחת אחריות ולהתנצל בפני האם והילד. “לכל ילד יש זכות לחיות בכבוד ללא אפליה”, כתבה וולך, “אנחנו מצפים לחוויה מתקנת מטעם ‘משגב עורי'”.

שי גליק, מנכ”ל ארגון “בצלמו”, שידוע במאבקים למען זכויות אדם, אמר כי מדובר בחשיפה חשובה ביותר. “לא ייתכן שמישהו יחשוב שנכים הם סוג ב’ ומחוץ למחנה”, אמר גליק. “ההיפך הגמור: חובה על כולנו לשלב כל אדם ואדם. אני מברך על ההחלטה של הנציבות להתערב ולפעול להגשת תביעה נגד חברת ההפקות, וגם קורא לכל אדם שרואה מקרה כזה לא לחשוש אלא להתערב ולהביע זעקה על עוול מוסרי שכזה”.

למרות התחושה הקשה שאיתה נשארה, נטלי ביקשה להודות לאנשים רבים שסייעו לה בעקבות האירוע. “בתוך כל החושך הזה, כיאה לימי החג הנפלא הזה, נגלה לנו שוב עם ישראל במלוא חמלתו ואהבתו, והאיר וחימם לנו את הלב”, אמרה. “תודתנו העמוקה ראשית לכתבכם ג׳וש ארונסון, שעמד על פרסום המקרה ממקום כל כך מוסרי והעביר מסר חינוכי ומוסרי לכולם. תודה לעיתונאים נוספים שעסקו בזה. תודה חמה למר רון גרנות שפנה אלינו אישית בהזמנה להצגה ‘בילבי’, וגם למפיקי הפסטיגל שהציעו לנו כרטיסים”.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. צילום: דוברות משרד המשפטים

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות