נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"



גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיחדשות״הסדרן אמר שההליכון לא נכנס״: כך הושפל ילד עם מוגבלות בהצגת חנוכה

״הסדרן אמר שההליכון לא נכנס״: כך הושפל ילד עם מוגבלות בהצגת חנוכה

הילד ואמו לא הורשו להיכנס לאולם: "התנהגות חשוכה". חברת ההפקות בתגובה: "האם רק התבקשה לקפל את ההליכון"

הבילוי הסתיים בבכי. נועם (שם בדוי)

שמחים ונרגשים, הגיעו ביום ראשון השבוע נועם (שם בדוי – השם האמיתי שמור במערכת) בן ה-4 ואמו נטלי להיכל התרבות שבאיירפורט סיטי לצפות בהצגה “חפש את המטמון”. אלא שהאירוע שנועם, ילד אוטיסט וקצר רואי שנעזר בהליכון, כל כך ציפה לו, התחלף עד מהרה בחוויה קשה ומשפילה.

ההתחלה הייתה דווקא מבטיחה. חברת ההפקות “משגב עורי”, שעומדת מאחורי ההצגה, העבירה לרגל חג החנוכה תרומה של 100 כרטיסים לעמותת אהב”ה, שפועלת למען ילדים מכל קשת המוגבלויות. גם נועם הצטרף, אם כי אמו שילמה עבור הכרטיסים מחיר מלא. בכל מקרה, הוא היה מאושר מהמחשבה שיראה בקרוב על הבמה את כוכבי הילדים יובל המבולבל, רוי בוי, שי ורועי, קוגומלו ומיכל ינאי, המככבים בהצגה.

זמן קצר לפני התחלת ההצגה נטלי ונועם התקרבו לעבר הכניסה לאולם, אלא שאז גילתה האם שהכרטיסים נמצאים אצל חברתה. היא לקחה את בנה על הידיים וביקשה להיכנס לאולם כדי למצוא את החברה ולהביא את הכרטיסים.

בעמדת בדיקת הכרטיסים עמד אדם בשם שמוליק (מאוחר יתר התברר כי מדובר בשמוליק משגב, אחד מהבעלים של חברת ההפקות “משגב עורי”), שסירב להכניס את האם עד שתיתן לו תעודה מזהה. כשלא מצאה תעודה כזו, ביקשה לתת לו את הטלפון שלה כפיקדון עד שתחזור, אבל הוא לא התרצה.

“עמדתי שם המומה ומתוסכלת”, מספרת נטלי ל”שווים”, “שאלתי אותו ‘מה אתה רוצה שאני אעשה עם הילד? לא חבל?'” בתגובה החליט שמוליק לאפשר לה להיכנס, אך רק בליווי של סדרן. “כאילו אני אחרונת המסתננים להצגות ילדים”, היא אומרת בציניות.

כשבנה על הידיים התכופפה נטלי להרים את ההליכון ולהיכנס פנימה, אבל אז לדבריה אמר לה שמוליק “זה לא נכנס”, בהתייחסו להליכון. “לא האמנתי למשמע אוזניי”, היא מתארת את הסיטואציה, “עד לרגע זה אני מסרבת להאמין. הוא ראה שמדובר ב’רגליים’ של הבן שלי, וזה לא מנע ממנו לא לאפשר לי להיכנס עם ההליכון”.

היא הגיבה בכעס. “השבתי לאדון שהוא מוזמן להביא למקום את הנהלת ההיכל, הנהלת ההפקה, את הכוכבים עצמם, אבל ‘זה’ נכנס”, היא אומרת. “ממילא ניתן לקפל את ההליכון והוא לא מפריע לאף אחד. ואז הוא אמר לי, ‘אז תקפלי’ אותו'”.

נועם (שם בדוי). סיטואציה משפילה

בשלב הזה הורים וילדים כבר החלו להתגודד מסביב, סקרנים מהמהומה. “הייתי עם נועם על הידיים. שאלתי אותו איך הוא רוצה שאני אקפל את ההליכון ככה, איפה אני אניח את הילד בינתיים, אבל הוא חזר ואמר ‘תקפלי אותו’. הכל מול קהל שצופה בסיטואציה המשפילה הזו”. 

האם ההמומה התעקשה להכניס את ההליכון. “הסברתי לו שההליכון יתקפל רק בפנים, אחרי שהילד שלי יישב”, היא אומרת, “ושוב, הוא מתכבד להזמין את הנהלת המקום לשם כך”. למזלה, החל להיווצר בינתיים צוואר בקבוק של אנשים בכניסה, ורק אז הסכים שמוליק לאפשר להם להיכנס, בליווי של סדרן.

בסופו של דבר החברה אותרה, הכרטיסים הוצגו בכניסה ונטלי ונועם התיישבו בכיסאותיהם, כשההליכון מקופל לידם. “אחרי שהתיישבנו לא הצלחתי לעצור את הדמעות ופרצתי בבכי”, היא משחזרת. “הבן שלי, שהוא ילד עם רגישות וחיבור שלא יתואר אליי, ביקש לרדת מהכיסא ולתת לי חיבוק”.

שני אמויאל, אחת מהעדות לאירוע בכניסה לאולם, סיפרה ל”שווים” שראתה אמא עומדת עם ילד על יד אחת, הליכון ביד שנייה ודמעות בעיניים. “האדם בכניסה התנהג אליה כמו בריון”, היא אומרת, “לא הייתה לו טיפת רגישות אליה. הדבר הזה ממש לא לעניין”.

“נועם סובל ממחלה נדירה שדומה לניוון שרירים, הוא נולד עם זה”, מספרת נטלי, עורכת דין בהכשרתה. “זו לא פעם ראשונה שאני נתקלת בדברים כאלה. יש תפיסה בישראל שאם זה לא כיסא גלגלים, זו לא נכות. קיבלנו כאן יחס משפיל, מבזה ואכזרי, ולכן אין לי מנוס אלא להגיש תביעה משפטית בנושא. הדעת לא יכולה לסבול התנהגות כזו עגומה וחשוכה בתקופה המתקדמת שאנחנו מצויים בה”.

בעקבות האירוע שלחה נטלי מכתב לעמותת אהב”ה בבקשה שתתערב ותפנה לחברת ההפקות. “לחלק ניכר מהילדים שמטופלים אצלנו אין חיי פנאי, אין חברים, חוגים או חוויות יומיומיות”, אומרת ל”שווים” דפנה אזרזר, מנכ”לית אהב”ה. “לכן השתתפות במופעים וחוויות פנאי כאלה מעשירים עד מאוד את חיי החברה וממלאים אותם באושר רב.

“בחג חנוכה האחרון קיבלנו 100 כרטיסים להצגה כתרומה מ’משגב עורי הפקות'”, היא מוסיפה. “עם זאת, לעתים אירועי התרמה והתנדבות מסבים תחושה פחות מכילה. אנו, כמי שנוגעים בילדים, במשפחות ובצרכים, מאמינים כי מקרים כאלה נובעים מבורות וחוסר היכרות מקרוב עם תחושות התסכול, הקושי, השונות והרצון לספק לילדים שלנו רגעי אושר מיוחדים.

“מיותר לציין את התסכול שחווה ילד מיוחד שהתכונן והתרגש לקראת האירוע, ועל אחת כמה וכמה את התסכול של אמא שמנסה למלא את חיי בנה בחוויות משלימות. מקווים שאירוע זה יהווה כלי חינוכי לקבלת השונה והבנת הצורך הייחודי לילדים המיוחדים, הכלה והבנה כי הם חייבים את הכלים התומכים כדי להתנייד, להבין וליהנות וכמובן להיות שווים”.

שמוליק משגב, בעלי “משגב עורי הפקות”, מסר בתגובה: “לא היה לי כל משא ומתן עם האם. היא התבקשה לקפל את העגלה לפני הכניסה לאולם ממני ומסדרנים שהיו לידי”.

בהיכל התרבות באיירפורט סיטי ערכו בירור עם חברת ההפקות “משגב עורי”, על מנת שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם. בהיכל ביקשו להבהיר כי בשום שלב סדרנים שלהם לא היו מעורבים באירוע.

“האם התבקשה לקפל את ההליכון”. נועם (שם בדוי)

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות