נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותתקדים: בנקים ישלמו ללקוחות עם מוגבלות פיצוי של 2.2 מיליון שקל בגלל...

תקדים: בנקים ישלמו ללקוחות עם מוגבלות פיצוי של 2.2 מיליון שקל בגלל אפליה

הבנקים סירבו להעניק לאנשים עם מוגבלות הטבות ופטור מעמלות בפתיחת חשבון חדש שניתנו לאחרים

שורה של בנקים יפצו לקוחות עם מוגבלות בסכום של 1.2 מיליון שקלים לאחר שהפלו אותם לרעה לעומת לקוחות אחרים – כך נקבע בהסכם פשרה תקדימי שאושר היום בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.

הסיפור החל בתביעה ייצוגית שהגישו שני תובעים עם מוגבלות נגד מזרחי-טפחות, הבנק הבינלאומי, אוצר החייל ובנק יהב. לטענת השניים, הבנקים הללו סירבו באופן מפלה ובניגוד לדין להעניק את אותן הטבות ופטור מעמלות בפתיחת חשבון חדש לאנשים עם מוגבלות המקבלים קצבאות נכות גבוהות, כמו לאנשים המקבלים משכורת בסכום דומה ואף נמוך יותר.

לאחר משא ומתן ממושך הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה הבנקים ישלמו פיצוי מוסכם בסך 1.2 מיליון שקלים לטובת אנשים עם מוגבלות. בנוסף, נקבע שהבנקים יחזירו ללקוחות עם מוגבלות, המקבלים קצבאות בסכומים הרלבנטיים, הפרשי עמלות שגבו מהם שלא כדין בסכום של כמיליון שקלים נוספים. כמו כן הוסכם כי מעתה יקפידו הבנקים להשוות את ההטבות לאנשים עם מוגבלות המקבלים קצבאות להטבות לשכירים המקבלים משכורת.

בפסק הדין המאשר את הסדר הפשרה ציין בית המשפט כי זהו “פיצוי בשיעור בלתי מבוטל כתרומה שמטרתה להיטיב עם אנשים עם מוגבלויות, המגלם בין היתר פיצוי בגין נזק לא ממוני שנגרם לחברי הקבוצה”. עוד הוסיף בית המשפט כי “הסדר הפשרה מגלם תועלת רבה לקבוצה גם במישור ההסדרה העתידית להבטחת השוויון בהטבות לבעלי מוגבלויות המפקידים קצבאות”. 

“פסק דין עם משמעות רחבה”. עו”ד ליאור פישר

עורכי הדין שלומי אבני וערן פלסר ממשרד אבני פלסר, שהגישו וניהלו את התביעה הייצוגית מטעם מטה מאבק הנכים ואנשים נוספים עם מוגבלות, הביעו סיפוק מאישור הסכם הפשרה. לדבריהם, ההסכם מהווה אבן דרך נוספת במאבק המתמשך והחשוב להגשמת זכותם של אנשים עם מוגבלות לשוויון, וגם לפיצויים ראויים בגין הפליה והדרה במרחב הציבורי.

“פסק הדין מאותת לגופים פרטיים וציבוריים שאין להקל ראש בחומרת ההפליה של ציבורים מוחלשים בישראל”, אמרו עורכי הדין אבני ופלסר, “ומי שמפר את חובת השוויון עשוי לשלם על כך ולשלם לא מעט”.

עו”ד ליאור פישר ממטה מאבק הנכים אמר היום ל”שווים” כי זו הפעם הראשונה שבה פסק דין עוסק באפליה של אנשים עם מוגבלויות על ידי בנקים. “למעשה, יש כאן התחלה של מדיניות חדשה”, הסביר עו”ד פישר, “שבעקבותיה הבנקים יצטרכו לתת תנאים זהים ללקוחות ‘רגילים’ וללקוחות עם מוגבלות. זה בהחלט פסק דין עם משמעות רחבה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות