נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיבריאות8 מיליארד דולר פיצוי לאוטיסט שקיבל ריספרדל בתור ילד והצמיח שדיים

8 מיליארד דולר פיצוי לאוטיסט שקיבל ריספרדל בתור ילד והצמיח שדיים

בית משפט בפילדלפיה קבע כי היצרנית, ג'ונסון אנד ג'ונסון, לא הזהירה מפני תופעות לוואי של התרופה

חברת הענק ג’ונסון אנד ג’ונסון תשלם פיצויים בסך 8 מיליארד דולר בגין נזקים שגרמה לאדם שכנער השתמש בתרופה האנטי פסיכוטית ריספרדל מתוצרתה. כך קבע שלשום חבר מושבעים בבית המשפט בפילדלפיה. לטענת אותו אדם, איש לא הזהיר אותו שהתרופה עשויה לגרום לו להצמחת שדיים.

זהו ניצחון גדול לתובע, ניקולאס מוראיי, ולעורכי דינו. מדובר בתיק אחד מבין אלפי תיקים שהוגשו באותו עניין במדינת פנסילבניה, אולם זו הפעם הראשונה שבה הותר לבית משפט במדינה לפסוק פיצויי עונשין נגד ג’ונסון אנד ג’ונסון.

לאחר החלטת המושבעים אמרו עורכי דינו של התובע, טום קליין וג’ייסון איטקין, כי “המושבעים, כמו במקרים אחרים ברחבי ארה”ב, הטילו פיצויים עונשיים על תאגיד שבחר להגדיל רווחים על חשבון הבטיחות והרווחה של החולים. ג’ונסון אנד ג’ונסון והחברה הבת שלה ג’נסן (יצרנית התרופה – ע.מ) בחרו במיליונים על חשבון הילדים”.

בג’ונסון אנד ג’ונסון אמרו בתגובה כי מדובר בסכום פיצויים מופרך, וכי הם משוכנעים שההחלטה תתהפך בערעור. בין השאר טענו בחברה כי במהלך הדיון בתיק לא הותר לחבר המושבעים לשמוע עדויות על היתרונות של ריספרדל.

לפני ארבע שנים חבר מושבעים פסק 1.75 מיליון דולר לטובת מוראיי, לאחר שקבע כי ג’ונסון אנד ג’ונסון התרשלה בכך שלא הזהירה מפני תופעת הלוואי של הצמחת שדיים כתוצאה מהתרופה. לפני כשנה וחצי, בערעור, הופחת הסכום ל-680 אלף דולר, ועכשיו, כאמור, המריא ל-8 מיליארד דולר.

פרופ’ קארל טוביאס מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ריצ’מונד אמר כי בפסק הדין ובסכום הפיצויים העצום ניסו המושבעים להעביר מסר מהדהד. לדבריו, פסק הדין הזה עשוי להיות סימן לנזקים גדולים יותר שתספוג ג’ונסון אנד ג’ונסון גם בתיקים האחרים שועסקים בריספרדל.

מוראיי טען בתביעה כי הוא הצמיח שדיים אחרי שהחל להשתמש בתרופה בזמן שהיה קטין. מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את הריספרדל ב-1993 לטיפול בסכיזופרניה ובמאניה דיפרסיה במבוגרים. מוראיי ותובעים נוספים טוענים שג’ונסון אנד ג’ונסון כשלה בכך שלא הזהירה מפני הסיכון של הצמחת שדיים בגברים הנוטלים את התרופה, בעודה משווקת אותה לילדים בלי האישורים הנדרשים.

מוראיי, היום בן 26, טען בתביעה כי הרופאים שלו רשמו לו ריספרדל ב-2003 אחרי שפסיכולוג איבחן אותו על הרצף האוטיסטי. בעוד שרופאים מורשים לרשום תרופות לפי ראות עיניהם, חברות התרופות רשאיות לשווק אותן רק עבור מי שהרשויות אישרו להן.

רק ב-2006 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי את השימוש בריספרדל לילדים עם אוטיזם, מגילאי 5 עד 16, וזאת לצורך טיפול בתסמינים של תוקפנות, התקפי זעם ופגיעה עצמית.

למרות זאת, שבע שנים אחרי, ב-2013, חויבה ג’ונסון אנד ג’ונסון לשלם 2.2 מיליארד דולר כדי להימנע מחקירות פליליות ואזרחיות, וגם אז כיכבה הריספרדל בתיק. הרשויות האמריקאיות טענו אז כי החברה שיווקה את התרופה לשימושים לא מאושרים וסיכנה את האוכלוסיות הכי רגישות, ובהן ילדים, קשישים ואנשים עם צרכים מיוחדים.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות