נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותהתרגיל של גנץ ולפיד הצליח, אבל למה על חשבון הנכים?

התרגיל של גנץ ולפיד הצליח, אבל למה על חשבון הנכים?

דיווח: "כחול לבן" עודדה צעירים להצביע בקלפיות נגישות – מחשש לאובדן אלפי קולות. והנכים? נאלצו להמתין

קלפי נגישה באשכול גנים טשרניחובסקי בתל אביב. הנכים נאלצו להמתין בתור שעה ארוכה

בסביבות אחת בצהריים של יום הבחירות הצטרף יאיר נתניהו לקמפיין הגוועלד המשפחתי, תוך שהוא מצייץ תמונה של תור ארוך במיוחד לקלפי כלשהי בעיר ללא הפסקה. “ככה נראית קלפי בתל אביב עכשיו! אם לא תצאו להצביע, אנחנו מפסידים ובענק”, כתב בהודעה. המסר היה ברור: בעוד שהתל אביבים השמאלנים נוהרים לקלפיות בהמוניהם, מצביעי הליכוד מנמנמים על הכורסא בבית, או יותר גרוע: עושים שופינג בקניון.

מה שקרה אחר כך כבר ידוע. אבא נתניהו לא הצליח לנצח את הבחירות, בניגוד להרגלו במשך שנים, ובדיעבד אפילו צרחות הגוועלד מבלפור נשמעות הגיוניות. מה שיאיר נתניהו לא ידע בזמן הציוץ ההוא שמאחורי תמונת הקלפי התל אביבית מסתתר בכלל סיפור אחר, שאם היה מודע לו בזמן אמת – ודאי היה שמח לעשות בו שימוש.

הקלפי המצולמת נמצאת באשכול גנים ברחוב טשרניחובסקי. “זו עמדה שמיועדת למצביעים מהאזור וגם לאנשים עם מוגבלות”, סיפר לנו הצלם, שמתגורר ממש בסמוך. “אבל היו במקום המון מצביעים, חלקם הגדול צעירים (שאינם נכים – ע.מ). היה ברור שהם ניצלו את העובדה שאפשר להצביע בכל קלפי נגישה, וככה לחסוך מעצמם את הנסיעה הארוכה לקלפי האמיתית שלהם ביישוב של ההורים”.

מזכיר של קלפי נגישה אחרת בתל אביב תיאר תמונה דומה. “הגיעו המוני מצביעים”, הוא סיפר, “וכדי להילחם בזה פיצלתי אותם לבעלי תעודת נכות ונכות נראית לעין, ולכל השאר – כאשר תיעדפתי את הנכים”. לדבריו, “מי שרוצה להצביע בקלפי נגישה ממלא טופס ואי אפשר להגיד כלום, אין שום דרך להילחם בזה”.

במקרה הזה המזכיר הצליח להקל על הנכים בכך שנתן להם קדימות, אבל מי מבטיח שבקלפיות אחרות הם לא נאלצו להמתין זמן ארוך ומייגע בתור, בלי שום התחשבות במוגבלות שלהם?

אז בכניסה לקלפי בטשרניחובסקי, כמו בקלפיות נוספות בתל אביב וגם בירושלים, עמדו בוחרים רבים שאינם אנשים עם מוגבלות ומילאו טפסים שבהם ציינו כי הם כן. על פניו מדובר במעשה של זיוף, אלא שמעולם רשויות החוק לא עשו דבר כדי לברר את הנושא, ודאי לא לאכוף את החוק בעניין.

“התכסיס של כחול לבן”

ויש עוד טוויסט מעניין לסיפור. שלשום חשף חיים לוינסון, הכתב הפוליטי של “הארץ”, את “התכסיס של כחול לבן” ליום הבחירות. לפי הפרסום, אנשי כחול לבן המריצו מצביעים צעירים, בעיקר מהמרכז, לצאת ולהצביע בקלפיות נגישות – וזאת מחשש שאלפי קולות יילכו להם לאיבוד. לוינסון אפילו מציין שהקולות האלה תרמו רבות להשגת המנדט ה-33 של המפלגה, שעזר לה לפתוח פער של שני מנדטים מול הליכוד.

פנינו לכחול לבן בבקשה לתגובה, וזו התשובה שקיבלנו: “כחול לבן פעלה לעידוד העלאת אחוזי ההצבעה בכל רחבי ישראל”. כשביקשנו התייחסות ספציפית לתכסיס הקלפיות הנגישות, התשובה הייתה: “זו התגובה”.

קלפי נגישה מיועדת למצביעים עם מוגבלות שמפאת מוגבלותם מתקשים לנסוע רחוק כדי לממש את זכות ההצבעה. ישנן דרישות מסודרות מקלפי כזו, למשל חניות בכניסה שמיועדות לנכים, שילוט הכוונה מתאים, פתח כניסה מותאם לכיסאות גלגלים ועוד. מה שאין, כאמור, זה פיקוח על מי שמגיע להצביע.

מתנגדי הפיקוח טוענים שישנם אנשים עם מוגבלות שלא מעוניינים להיחשף, ומפאת כבודם מאפשרים להם להצביע בקלפי נגישה מבלי לפשפש בחייהם. לדעת המתנגדים, אם יש מישהו שמחליט לתפוס טרמפ על העניין – זה אולי מסריח אבל כשר.

אז האם התכסיס של כחול לבן לגיטימי? האם בשם רצון להעלות את שיעור ההצבעה מותר לפגוע בציבור האנשים עם מוגבלות, שהקלפיות מיועדות עבורם ולא עבור מי שמתעצל לנסוע שעה כדי להצביע בקלפי שלו? האם זה לא אותו ציבור שכחול לבן חיזרה אחריו לאורך הקמפיין עם מטה המיוחדים שהקימה? אנחנו רק שואלים, אתם תענו.   

יאיר נתניהו. “אנחנו מפסידים” (צילום: שגרירות ארה”ב)
מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות