נושאים קשורים

בית הספר לילדה הנכה: “אל תגיעי למסיבת הפורים”

מעיין בת ה-10 מאבן יהודה הפכה לסיעודית בעקבות תאונה במהלך טיול שנתי. כעת טוענים בבית הספר: "הגעתה תעורר טראומה". הורים: "לא נשלח את הילדים אם מעיין לא תגיע"

בתם של ברוס וויליס ודמי מור: אני אוטיסטית

טלולה וויליס שיתפה את עוקביה באינסטגרם כי קיבלה את האבחון בקיץ האחרון. בפוסט חשוף היא צירפה סרטון מהילדות עם אביה: "תאמרו לי שאני אוטיסטית מבלי לומר לי שאני אוטיסטית"

כך תפגע העלייה בשכר המינימום בציבור גדול של נכים

מ-1 באפריל: עשרות אלפי נכים ייאלצו לשלם שכר גבוה יותר למטפלים זרים. יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן: "הם יצטרכו להוציא כסף מהכיס מדי חודש"

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"



נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה
ראשיחדשותקיצוץ כואב בגנים לילדים עם מוגבלות: חצי מהסייעות פוטרו

קיצוץ כואב בגנים לילדים עם מוגבלות: חצי מהסייעות פוטרו

הורים לתלמידים מאשכול גני ״גיל״ בתל-אביב, גילו כי מספר הסייעות בכל הגנים קוצץ משתיים לאחת, וכי הסייעות פתחו בשביתה

בעקבות המחאה שפרצה בסוף אוגוסט הבטיחו במשרד החינוך כי לא יהיה קיצוץ בתקציבי החינוך המיוחד, וכי כל הכסף הנדרש נמצא בידיהם. האמנם?

אתמול (ראשון), ליווה צביקה (השם האמיתי שמור במערכת) מתל אביב את בתו בת ה-5, הסובלת מתסמונת נדירה, לגן ילדים בעיר. הגן הוא חלק מאשכול בשם “גיל”, הכולל חמישה גנים המטפלים בילדים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית. כשהבת והאב נכנסו פנימה, הוא הופתע לגלות שמשרד החינוך קיצץ בתקציבי הסייעות של כל הגנים השייכים לאשכול, ולכן מעתה בכל גן יהיו גננת וסייעת אחת, במקום גננת ושתי סייעות.

“האמת, הופתעתי”, מודה צביקה, “אבל זה היום הראשון של השנה, אז נשכנו שפתיים. הבנו את גודל השעה”.

היום בבוקר ציפתה לו הפתעה עוד פחות נעימה. “הגעתי עם הבת שלי לגן וראיתי שהסייעות יושבות בחוץ”, הוא מספר, “חמש-שש סייעות. שסיפרו לי שהן שובתות. שאלתי אם הן צוחקות, והן השיבו שלא. הן רציניות לגמרי ולא מוכנות לקיצוץ הזה”.

מכיוון שהיה חייב להגיע לעבודה, השאיר צביקה את בתו בגן למרות שביתת הסייעות. “נאלצתי להשאיר אותה עם מטפלת וחצי סייעת שהייתה שם”, הוא אומר. “ברור לי שזה יום מבוזבז לכל ילד, על אחת כמה וכמה לילד עם קשיים”.

בתו של צביקה סובלת מתסמונת נדירה הפוגעת בקשת רחבה של תפקודים – מוטוריים, התפתחותיים ושכליים. יחד איתה לומדים באשכול הגנים “גיל” עוד כארבעים ילדים בגילאי שלוש עד שש. בכל גן בין שבעה לעשרה ילדים.

כל הילדים מתמודדים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, כגון שיתוק מוחין או תסמונות נדירות אחרות. מדובר בילדים עם הפגיעות הנרחבות ביותר במערכת החינוך. הם מגיעים לגן לא רק מתל אביב, אלא גם מחולון, בת ים, הרצליה ורעננה. זה למעשה גן של כל המחוז.

עכשיו, כאמור, אחראיות גננת וסייעת אחת על בין שבעה לעשרה ילדים, תלוי באיזה גן באשכול. לדברי גורם במשרד החינוך, עם כוח האדם הזה בלתי אפשרי לתת טיפול נאות לילדים האלה. “אי אפשר לחתוך את מספר הסייעות בחצי. זה ממש לא ריאלי להמשיך ככה”, אמר אותו גורם. לפי הערכתו, ייתכן מאוד שקיצוץ הסייעות התבצע בעוד גנים בארץ.

ל”שווים” נודע כי בהמשך היום הגיעו לאשכול הגנים נציגים ממשרד החינוך ומעיריית תל אביב, ואחרי שראו את המצוקה הבטיחו לתת פתרון לבעיה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “תקן משרד החינוך הינו גננת וסייעת בכל גן. בנוסף לכך מקבל כל גן סיוע נוסף של שעות עזרה, וזאת בהתאם לרמת המורכבות של בעיות הילדים. יצוין כי המפקחת על הגן מלווה את צוותי אשכול הגנים ומסייעת ככל שנדרש”.

מעיריית תל אביב העבירו את התגובה הבאה: “על פי הנחיות משרד החינוך, בגני מוגבלות שכלית-התפתחותית השייכים לחינוך המיוחד התקן הקבוע הוא גננת וסייעת. נוסף על כך, מערך גני החינוך המיוחד בתל אביב-יפו מקבל סל שעות תגבור בגין ילדים בעלי מורכבות רפואית, כיוון שבמסגרות אלה הילדים אינם זכאים לסייעת אישית כמו שהיו זכאים אם היו לומדים בחינוך הרגיל. ללא תגבור הגן, ילדים אלה לא יוכלו להשתלב בגן ויישארו בבתיהם. בכל שנה סל שעות זה מתחלק בין כלל הגנים במערך גני החינוך המיוחד בעיר בהתאם לצרכים, כך שהשנה נוצר מצב בו יש יותר ילדים עם צרכים מורכבים בגנים אחרים של החינוך המיוחד, ולאשכול גיל הוקצתה כמות מכובדת של 75 שעות סיוע”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות