נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמשרד החינוך ל”שווים”: הקיצוץ בשעות הסייעות מבוטל

משרד החינוך ל”שווים”: הקיצוץ בשעות הסייעות מבוטל

אפקט המחאה: במשרד הודיעו כי נמצא פתרון למחסור התקציבי בחינוך המיוחד. הנהגת ההורים: זה פתרון חלקי בלבד, נקיים את ההפגנה בשבוע הבא

משרד החינוך הודיע בדקות האחרונות כי לאחר דיונים מרתוניים נמצא פתרון למחסור התקציבי בחינוך המיוחד, שיבטיח את פתיחת שנת הלימודים בעוד שבועיים. הפתרון, הודיעו במשרד החינוך, כולל מענה לתלמידים עם אוטיזם ולתלמידים עם אלרגיות מסכנות חיים. במשרד לא ציינו מה גובה התקציב שיועבר לחינוך המיוחד.

“בסדרי העדיפויות הלאומיים”, הוסיפו במשרד החינוך, “יש לדאוג  בראש ובראשונה לילדים אלה, ולעשות הכל כדי להעניק להם את מלוא המענים החינוכיים והרגשיים”.

שר החינוך רפי פרץ. “יש לדאוג בראש ובראשונה לילדים האלה”

לאחר שלא נמצא מענה תקציבי חיצוני, הוחלט במשרד החינוך להביא את התוספת התקציבית לחינוך המיוחד באמצעות השהיית התוכנית לסבסוד חופשת חנוכה. התוכנית הזו, מדגישים במשרד, תצא לפועל, אולם העמדת המקור התקציבי לטובת הנושא תובא לדיוני הממשלה מיד לאחר הבחירות. על המהלך הוחלט לאחר התייעצות עם משרד האוצר ועם יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי.

 לאור זאת, מבהירים במשרד, התקציבים לטובת החינוך המיוחד ולילדים עם אלרגיות מסכנות חיים יוקצו באופן מיידי, כדי שבתי הספר יוכלו להיערך באופן מיטבי לפתיחת שנת הלימודים.  

הנהגת ההורים הארצית מסרה בתגובה: “אנחנו מברכים על הפתרון הנקודתי שנמצא לטובת ילדי החינוך המיוחד. מדובר בנושא שחייבים לעשות כל מה שניתן כדי לוודא שיטופל בצורה הראויה ביותר. במקביל, אנו דורשים כי משרד החינוך והממשלה החדשה יאשרו בהמשך את הסבסוד לבתי הספר של החגים”.

את ההודעה של משרד החינוך הקדימה הודעתו של ח”כ מרגי, שלפיה משרד החינוך יקצה 160 מיליון שקל לפתרון המשבר. “אני שמח כי הוסר האיום על פתיחת שנת הלימודים, בעקבות המצוקה התקציבית בחינוך המיוחד”, הודיע מרגי, “משרד החינוך מתכוון להקצות כעת משאבים גדולים, ההורים והילדים יכולים לנשום לרווחה”.

עדיין, נותרו כמה שאלות פתוחות. אם באמת מדובר בתקציב של 160 מיליון שקל, עדיין חסרים יותר מ-300 מיליון שקל כדי לתת מענה לכל הצרכים בחינוך המיוחד. שאלה נוספת היא האם כל הילדים יקבלו חזרה את שעות  הסיוע, או רק תלמידים אוטיסטים ואלרגים?

מארגני הפגנת ההורים המיוחדים הודיעו שההפגנה המתוכננת ליום שני הבא תתקיים, למרות הודעת משרד החינוך. “חברים, קיבלנו אולי שליש פתרון ממשרד החינוך. מדובר בשליש תקציב לשליש שנה”, נכתב בהודעה שהוציאו. “הילדים שלנו ילכו עם שליש סייעת לבית הספר ויקבלו שליש טיפול בכיתת החינוך המיוחד וכו’. וזה כמובן לא פתר את בעיית הרפורמה , בעיית כוח האדם , בעיית מדור הילדים ועוד.

“שלא לדבר על משרד הבריאות שנמצא בהדממה”, ממשיכים ההורים, “על בעיות היחידות להתפתחות הילד, ‘רפורמת’ הטיפולים הפרא רפואיים והקאנביס. המחאה עובדת! הלחץ שלנו משפיע ומתחילים לקבל פתרונות! זה לא המקום לעצור בו, אלו פעולות של ממשל שנבהל מההתארגנות המצביעים שלו נגד הגזירות שלו”.

מחאת ההורים לילדים עם מוגבלות החלה לאחר שחשפנו, כאן ב”שווים”, שבמשרד החינוך החליטו לקצץ באופן רוחבי את שעות הסיוע שניתנות לילדים עם צרכים מיוחדים, חלקם הגדול אוטיסטים, שלומדים בחינוך הרגיל. הקיצוץ הגיע בעקבות מחסור של כחצי מיליארד שקל בתקציב המשרד לתלמידי החינוך המיוחד.

גורמים במשרד הסבירו את “הבור התקציבי” שנוצר בכך שמערכת החינוך לא נערכה בזמן לגידול הדרמטי במספר התלמידים עם צרכים מיוחדים. לדבריהם, בשנים האחרונות מצטרפים 3,000 תלמידים כאלה למערכת מדי שנה.

מאלו”ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, נמסר: “אנחנו מברכים על מציאת הפתרון למשבר אך מדובר בפלסטר שאין בו מענה כולל לכל הבעיות שעדיין קיימות במערכת החינוך המיוחד: מחסור קשה במסגרות, תלמידים שאין להם שיבוץ, וועדות השמה ושילוב שאינן מתקיימות חודשים ארוכים בשנה. אנו קוראים לשר החינוך ואנשי משרדו שלא להסתפק בפתרון זמני ולבנות תוכנית כוללת עם יעדים ומדדים לתלמידי החינוך המיוחד בכלל ותלמידים עם אוטיזם בפרט”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות