נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאנשים עם מוגבלויותההורים יוצאים לרחובות: די להתעללות בילדים עם מוגבלות

ההורים יוצאים לרחובות: די להתעללות בילדים עם מוגבלות

ההפגנה מתוכננת ביום שני מול קריית הממשלה בתל אביב: "לא נשב בחיבוק ידיים כשהממשלה מקצצת ופוגעת בילדים שלנו"

הסערה מגיעה לשטח: בעקבות החשיפות האחרונות, כאן באתר “שווים”, על הקיצוץ  בהחזרים על טיפולים פרטיים ועל הפגיעה בשעות הסיוע של ילדים משולבים, קואליציה רחבה של הורים לילדים עם מוגבלות קיבלה החלטה לצאת להפגנה בשבוע הבא. ההפגנה תיערך ביום שני, ה-26 באוגוסט, בשעה 17:30, מול קריית הממשלה בתל אביב.

“לא נשב בחיבוק ידיים כשהממשלה מקצצת ופוגעת בילדים שלנו”, כותבים מארגני ההפגנה בהודעה שהוציאו. “אנו יוצאים למחות ולהפגין על כל הרפורמות והקיצוצים: קיצוץ בשעות סייעות ושעות שילוב, ביטול החזר כספי על טיפולים פרא-רפואיים פרטיים, סגירת יחידות התפתחותיות, הרפורמה בקנאביס הרפואי, פגיעה במענה הטיפולי לילדי החינוך המיוחד שישתלבו בחינוך הרגיל, הגדלת מספר הילדים בכיתות החינוך המיוחד ועוד.

“אף אחד לא יעשה עבורנו את העבודה. בואו להפגין איתנו”, קוראים המארגנים להורים, “כי הגיע הזמן שקולנו יישמע”.

הפגנת נכים בתל אביב. צילום: עידן מוטולה

אתמול חשפנו כאן כי שבועיים בלבד לפתיחת שנת הלימודים, החליטו במשרד החינוך לקצץ באופן רוחבי בשעות הסיוע לילדים עם מוגבלות שמשולבים בחינוך הרגיל. ההחלטה התקבלה בעקבות “בור” של חצי מיליארד שקל בתקציב המשרד לשנה הקרובה.

גובה הקיצוץ לכל ילד אינו ידוע עדיין, אך כבר ברור שהוא יפגע במרבית הילדים שמשולבים בגנים ובבתי הספר הרגילים. כך למשל, הורים לילדים שקיבלו בשנת הלימודים הקודמת 30 שעות סיוע שבועיות (הסיוע המקסימלי), עשויים לקבל הודעה שהם ייאלצו להסתפק השנה ב-24 שעות. ילדים שקיבלו 24 שעות שבועיות, צפויים לקבל כ-20.

המשמעות למעשה היא שבחלק משעות הלימודים במהלך השבוע לילדים לא יהיה סיוע. עקב כך ההורים יצטרכו להחליט האם הם מאפשרים לילד להיות לבד בבית הספר – מה שעשוי לגרום נזק לכל תהליך השילוב, להוציא מהכיס הפרטי הרבה כסף על שעות משלבות נוספות, או לוותר ולהחזיר את הילד בשעות האלה הביתה. האפשרות האחרונה בעייתית במיוחד עבור הורים שעובדים שעות ארוכות לפרנסת הבית.  

בכל מקרה, מדובר במהלך כואב ביותר מבחינת ההורים, שגם ככה נאלצים להתמודד עם הוצאות כספיות גבוהות ביותר על טיפול בילדיהם. שעות הסיוע, שניתנות על ידי סייעות המועסקות דרך הרשויות המקומיות, הן פעמים רבות המפתח להצלחת השילוב של הילד בגן או בבית הספר. הסייעת היא זו שמתווכת לילד את הנעשה במוסד הלימודי, ברמה הלימודית, ברמה ההתנהגותית, ולא פחות מזה ברמה החברתית. בלעדיה, לפי הורים רבים, הילד הולך לאיבוד.

 “סייעת עבור ילד משולב, אוטיסט למשל, היא כמו מקל עיוורים לילד לקוי ראייה, או מכשיר שמיעה לילד עם לקות שמיעה”, אומרת לנו אורלי (שם בדוי), אמא לתלמיד על הספקטרום שמשולב בבית ספר רגיל. “למה לפגוע ביכולות של הילדים האלה להשתלב? כן, הם יכולים להגיע למקומות יפים, בדומה לכל אדם אחר, אבל לא בלי עזרה, לא בלי סיוע. הממשלה פוגעת בהם עכשיו, פוגעת בעתיד שלהם, פוגעת בחיים שלהם”.

בסוף השבוע שעבר דיווחנו על גזירה נוספת, לא פחות כואבת. במסגרת רפורמה בתחום התפתחות הילד, החליט משרד הבריאות לבטל בתוך כחצי שנה את ההחזרים הכספיים הניתנים עבור טיפולים פרא-רפואיים פרטיים לילדים עם צרכים מיוחדים. מדובר בתחום הכולל מאות אלפי ילדים עם לקויות שונות – לקויי ראייה, לקויי שמיעה, ילדים עם עיכוב התפתחותי, פיגור, אוטיזם, לקויות נפשיות ועוד.

כל נושא הטיפולים הפרא-רפואיים – קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה – נמצא במשבר קשה ביותר בימים אלה. במגזר הציבורי ילדים שזקוקים לטיפול, חלקם אפילו דחוף, נאלצים לחכות חודשים ולעתים אף יותר משנה לטיפול בקופת החולים או ביחידות להתפתחות הילד. כמו כן יש מחסור חמור במטפלים בקופות וביחידות.

כל המצב הזה דחף הורים רבים לקחת את הילדים למטפלים פרטיים, כאשר קופות החולים התחייבו שמי שלא מקבל תור אצלן תוך שלושה חודשים, יקבל החזר עבור הטיפול הפרטי. טיפול פרטי עולה בממוצע בין 250 ל-300 שקל לשעה, בעוד שההחזר מקופת החולים עומד על 190 שקל לשעה. בדרך הזו הורים הצליחו להעניק לילדיהם את הטיפולים, וגם התורים הצטמצמו מעט, אם כי כמובן שלא מספיק.

כעת, כאמור, משרד הבריאות החליט לבטל את ההחזרים, והמשמעות היא שמשפחות רבות לא יוכלו לממן את הטיפולים, וגם התורים עשויים להתארך אפילו לעומת המצב הגרוע היום. במשרד הבריאות טוענים שבמסגרת הרפורמה הם מתכוונים להקצות יותר תקציבים לקופות החולים, בתנאי שהן יקבלו אליהן יותר ילדים מטופלים, וגם יצליחו לקצר את משך התורים.

בנוסף, טוענים במשרד הבריאות שהעבודה הפרטית גרמה נזק לתחום, ועכשיו למטפלים הפרטיים ישתלם יותר לעבוד במגזר הציבורי.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות