נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמי ידאג לילדים שלא מסוגלים לשלם על טיפולים?

מי ידאג לילדים שלא מסוגלים לשלם על טיפולים?

היחידות להתפתחות הילד הן לרוב המענה היחידי לילדים עם מוגבלות בפריפריה. אז למה משרד הבריאות מתעלל בהן? / דעה

כולם משחקים בכספים על חשבון הילדים (צילום: Bigstockphoto)

כבר יותר מחמש שנים נמצאים משרדי הממשלה וקופות החולים בדיונים על הרפורמה בתחום התפתחות הילד. לקח להם הרבה זמן לשמוע את מצוקת היחידות להתפתחות הילד, את מצוקת ההורים, את מצוקת הרשויות המקומיות. לבסוף הם אמנם שמעו, אבל לא הקשיבו.

40 אלף ילדים עם עיכוב התפתחותי או קשיים אחרים מטופלים ביחידות להתפתחות הילד, בדגש על הפריפריה הגיאוגרפית או החברתית. בסך הכל פועלות מאה יחידות בכל הארץ, מקריית שמונה ועד לערבה, שמספקות שירות טיפולי נגיש, מקצועי ומחובר לקהילה.

היחידות פועלות בפיקוח משרד הבריאות ועל פי תקנים מחמירים. בין היתר עבודה בצוות רב מקצועי, הדרכה למטפלים, ליווי של רופא התפתחותי וקשר עם מחלקת החינוך ברשות. במקרים רבים היחידה היא זו שמובילה את הטיפול הרב מקצועי בילדים עם קשיים מורכבים. אין חולק על כך, ויעידו אנשי המקצוע הטובים ביותר, שהטיפול המקיף והאיכותי ביותר לילדים עם עיכוב התפתחותי ניתן על ידי המכונים והיחידות הציבוריים.

על כל טיפול בילד, היחידה סופגת הפסד של 100 שקל

התקציבים הנדרשים לטיפול בילדים ביחידות אינם עומדים בקנה אחד עם הכספים הקיימים בפועל, והפערים מאיימים להביא לסגירתם של מרכזים רבים. בעקבות המאבק שניהלו מנהלי היחידות, הקצה משרד הבריאות 40 מיליון שקלים לפתרון המשבר – אך לחצים שהגיעו מקופות החולים, הובילו לכך שהתקציבים יזרמו אליהן במקום להגיע ישירות ליחידות להתפתחות הילד.

חשוב להבין, את השירות ביחידות מקבלים הילדים באמצעות טופס 17 שמנפיקה קופת החולים. הורים רבים אינם מסוגלים לשלם בין 1,000 ל-2,000 שקלים בחודש עבור טיפול פרטי ולהמתין להחזר כספי חלקי מקופת החולים. בשבוע שעבר התבשרנו כי גם ההחזרים יבוטלו כליל בתוך כחצי שנה, וההורים יצטרכו לשאת במלוא המימון של הטיפולים הפרטיים.

המשמעות של הזרמת הכסף דרך הקופות היא שהתעריפים שמועברים בסופו של דבר ליחידות נשארו נמוכים כשהיו. למעשה, על כל טיפול שנעשה ביחידה כיום – גם אחרי העברת הכספים – נדרשת היחידה לממן מכיסה 100 שקלים נוספים שנדרשים למימונו.

ללא התערבות מיידית, מרכזי ההתפתחות יקרסו

התוצאות כבר נראות בשטח. בחודש שעבר נסגרה היחידה להתפתחות הילד בהרצליה. יחידה זו מצטרפת ל-12 יחידות שנסגרו בשנתיים האחרונות. ללא קביעת תעריף הוגן לתשלום על ידי משרד הבריאות, יחידות נוספות יקרסו כלכלית ורבות אחרות יצטמצמו. חשוב לדעת: בחלק מערי הפריפריה לא קיים בכלל שירות פרטי, ולכן היחידה ההתפתחותית היא האופציה היחידה לטיפול.

כיום ממתינים לטיפול בתורים הממושכים של היחידות כ-20 אלף ילדים. לפי הערכות, בין 10 ל-15 אלף ילדים המטופלים באופן פרטי ומקבלים החזר חלקי מהקופה, יאבדו את ההחזר בתוך חצי שנה. בתנאים הנוכחיים היחידות להתפתחות הילד לא יצליחו לשרוד לאורך זמן. המשמעות היא שכ-40 אלף ילדים יצבאו על דלתות קופות החולים, ממתינים בייאוש לטיפולים קריטיים בתורים בלתי נגמרים.

אז תגידו לי, האם מישהו מעלה בדעתו שהקופות יוכלו באורח פלא לתת מענה לכל הילדים האלה? או שאולי מישהו כאן פשוט מהמר על עתיד ילדינו?

הכותבת היא מנהלת הפורום הארצי של היחידות להתפתחות הילד בקהילה

כתבות אחרונות