נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותסערת ביטול ההחזרים: "ליצמן, בטל את הגזירה"

סערת ביטול ההחזרים: “ליצמן, בטל את הגזירה”

ביקורת חריפה על משרד הבריאות בעקבות הפרסום ב"שווים" על ההחלטה להפסיק את ההחזרים הכספיים עבור טיפולים פרטיים לילדים עם מוגבלות

“בשם מאות אלפי הורים, בטל את הגזירה הזו, שתפגע באופן בלתי הפיך במאות אלפי ילדים ותנחית מכה כלכלית אנושה על הוריהם” – כך קראה היום חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, בעקבות ההחלטה לבטל תוך כחצי שנה את ההחזרים הכספיים עבור טיפולים פרטיים לילדים עם צרכים מיוחדים. ההחלטה של משרד הבריאות דווחה אתמול לראשונה כאן ב”שווים”, ומאז הרוחות סוערות אצל המטפלים, וגם אצל ההורים.

“אמש פניתי לסגן שר הבריאות במכתב בהול ובו סימן שאלה ענק – מי דואג למאות אלפי הילדים עם העיכובים ההתפתחותיים או על הרצף האוטיסטי?” כתבה חברת הכנסת אלהרר בפוסט שהעלתה בפייסבוק. “כי מסתבר שאיש במשרד הבריאות לא ממש סופר אותם.

חברת הכנסת קארין אלהרר. מכתב בהול לסגן השר ליצמן

“בקיצור נמרץ: בקופות החולים אין מספיק מטפלים, הן גם לא מעבירות מספיק כספים ליחידות להתפתחות הילד, ואלו נאלצות להתקיים מכספי תרומות ועמותות – ועשרות אלפי ילדים ממתינים לתורים ביחידות הציבוריות במשך חודשים ארוכים. 22 אלף ליתר דיוק, והמספר רק עולה.

“מה הבעיה? שההמתנה הזו לא רק עשויה לעכב את ההתפתחות של הילד, אלא גם להחמיר את מצבו. אז בגלל הבעיה האקוטית התפתח מנגנון שסייע להתמודד עם הבעיה; הורים הולכים למטפלים פרטיים ומקבלים החזרים מהקופות. זה לא מושלם, אבל לפחות הילדים מקבלים טיפול משנה חיים, לעתים כזה שיכריע אם הם יוכלו אי פעם לממש את הפוטנציאל שלהם. ליצמן, קח אחריות על הילדים הללו, שזו לעתים התחנה האחרונה שעשויה להציל אותם, לשנות להם את החיים”.

עוד אנשי ציבור השמיעו ביקורת על המהלך. “זה לא הוגן ולא מוסרי לגזור את גורלם של 280 אלף ילדים”, אמרה אורלי לוי-אבקסיס, מספר 2 ברשימת העבודה-גשר. “מי מהם שלהוריו אין את היכולת לממן באופן פרטי את ההוצאה היקרה הזו יישאר ללא טיפול. רק בכדי להבין, טיפול פרטי אצל קלינאית תקשורת עולה מאות שקלים לביקור אחד. ויש צורך במספר רב של טיפולים. מעטות המשפחות שתוכלנה לעמוד בהוצאה גבוהה שכזאת. כך יוצא שאנו כמדינה מתאכזרים הן לילד והן למשפחתו, שתיוותר חסרת אונים וחסרת אמצעים. זו רשעות וחלם כלכלי”.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. “המטפלים מעדיפים לעבוד בפרטי במחיר גבוה”. צילום: ראובן פריצי

גם בקרב המטפלים – קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, מטפלים רגשיים ועוד – נרשם כעס גדול, הן על הפגיעה הכלכלית בהם והן על הפגיעה בילדים המטופלים אצלם. הילה ניסן, אמא וקלינאית תקשורת מראשון לציון, ויוזמת העשייה למען התפתחות ילדינו ושימור ההחזרים, קראה להורי הילדים להצטרף למחאה הצוברת תאוצה בדף הפייסבוק “למען התפתחות ילדינו”. “אני יודעת שחלקכם, ההורים, עוקבים מהיציע אחר הנעשה”, כתבה ניסן, “אך אנחנו מבקשים אתכם במגרש”.

דנה הלוי, גם היא קלינאית תקשורת, הזהירה: “משרד הבריאות, אתם הולכים לייצר פקק שיהיה בכייה לדורות. הילדים שאתם מזניחים היום, יהפכו להיות החברה הנזקקת והתלותית של מחר.

“המהלך שלכם עומד להיכשל. המטפלים לא יבואו. אם לא יהיו להם תקנים, הם לא יבואו. אם לא יהיה שכר ראוי, הם לא יבואו. יש להם משפחות לפרנס. רבים יפרשו מהמקצוע. רבים אחרים ימשיכו בסקטור הפרטי. תמיד יש עבודה בסקטור הפרטי, רק שעצוב לטפל רק בעשירים. גם למטפלים זה עצוב, אנא האמינו לי.

“מי שהוא הורה או אזרח, אני קוראת לכם לזעוק. הורים – אל תעמדו מנגד. אתם חייבים להשמיע את קולכם עבור הילדים. אין להם קול משל עצמם.”

חלק מההורים נענו לקריאות האלה. כך למשל, אילנית, אמא של יאיר בן ה-4. “ליאיר יש עיכוב שפתי, ואנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת נהדרת באופן פרטי ומקבלים החזר מקופת חולים כללית”, כתבה אילנית בדף הפייסבוק. “אני לא מבינה את ההחלטה של משרד הבריאות!

“אם אצטרך להיות מטופלת דרכם, הוסיפה האם, “יאיר יילך לאיבוד. למה? כי התורים לשם ארוכים ובאזור שלי יש מכון אחד בבית החולים מאיר. רק המחשבה על ההמתנה לתור עושה לי צמרמורת. הם לא מבינים שהם פוגעים בילדים ולא באף אחד אחר. משרד הבריאות, תתעוררו!”

כתב הבריאות של חדשות 12 יואב אבן דיווח גם הוא אמש על החלטת משרד הבריאות. בתגובה לידיעה שלו מסר משרד הבריאות בתגובה: המצב כיום הוא שמטפלים מעדיפים לעבוד במסגרת פרטית בשל שכר גבוה, ולכן אינם מגיעים לעבוד במגזר ציבורי. במסגרת הפעילות שמקדם המשרד, יקבלו קופות החולים תמריץ לרכוש שירותים מהמגזר הציבורי, או לפתח שירות כזה אצלן – כך שאנו צופים שזה יביא גם לתוספת תקנים וגם לעליית שכר במגזר זה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות