נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותחשיפה: אסיר אוטיסט נקשר למיטה לילה שלם והושלך לבידוד

חשיפה: אסיר אוטיסט נקשר למיטה לילה שלם והושלך לבידוד

"ההאקר מאשקלון" יושב כבר שנתיים וחצי בכלא מבלי שראה רופא מומחה פעם אחת. מומחית לאוטיזם: "כלא לא ילמד אותו דבר"

הוא כלוא כבר 850 יום, בתא קטן וסגור במשך 23 שעות ביממה. הוא יוצא לחצר רק כשהוא כבול באזיקים, ולא זכה לפגוש רופא מומחה אפילו פעם אחת. אוטיסט בן 20, מושלך לבידוד למשך 48 שעות כעונש, קשור למיטה כל הלילה. אסור לו לפגוש את הוריו וגם לא לשוחח איתם בטלפון. זה קורה כאן, אצלנו בארץ, בכלא ניצן.

את האסיר הצעיר הזה רובנו מכירים בכינוי “ההאקר מאשקלון”. הנער ששלח ממחשבו האישי אלפי איומים על מוסדות, מטוסים ואנשים ברחבי העולם, בעיקר בארה”ב נלכד ב-2017 בעת שגר עם משפחתו. מכיוון שמרבית העבירות נעשו כשהיה קטין, זהותו אסורה עד היום בפרסום.

כעת הוא מרצה מאסר ממושך בכלא, למרות שהוכח מעל לכל ספק שהוא אוטיסט. את האבחון הוא עבר לראשונה בחייו רק אחרי המעצר. כל הפסיכיאטרים והפסיכולוגים שבדקו אותו היו תמימי דעים: למרות היכולות השכליות המבריקות שלו, הוא נמצא על הרצף האוטיסטי ואולי לא מודע לחלוטין לכל מה שמתרחש סביבו.

ההאקר האוטיסט מאשקלון. צילום מסך: Youtube

“הכלא מסכן את חייו”

גם אם מקבלים את פסיקת בית המשפט, לפיה הצעיר יכול לעמוד לדין ולהימצא אשם, עדיין עולות שאלות מטרידות: האם אוטיסט יכול לשהות במאסר רגיל? האם התנאים האלה מתאימים לאדם עם לקות כמו שלו? האם הוא מבין את העונשים והנזיפות של הסוהרים? האם לא מדובר בתנאים בלתי-אנושיים לאדם במצבו, שגובלים בהתעללות?

“שירות בתי-הסוהר מנצל את מצוקתו הקשה של הצעיר האוטיסט, שנגרמת בעקבות התנאים בהם הוא מוחזק, ומציג מיצג כוזב של מסוכנות לאירועים שנוצרים ממצוקה של אוטיסטים – שהשב”ס עצמו גורם לה”, נכתב בעתירה שהגיש אביו של הצעיר לבית המשפט. “למרות שלשב”ס יש חוות דעות רבות של מומחים רפואיים, שקבעו כי שהיית הצעיר בין כותלי הכלא מסכנת את חייו, הם מפעילים עליו סנקציות קשות ביותר, בחוסר רגישות למצבו הרפואי”. התעלמות מצרכיו החיוניים של הצעיר כאוטיסט, מסכם האב, היא בגדר התעללות בלתי נסבלת.

מצבו של האסיר האוטיסט הולך ומידרדר

במשך שנתיים וחצי, בהן הוא שוהה בכלא, לא ראה הצעיר רופא מומחה לאוטיזם אפילו פעם אחת. בעקבות עתירה שהגיש אביו, שירות בתי הסוהר תיאם פגישה בין האסיר לבין רופא – שנקבעה לחודש אוקטובר 2019. לטענת אביו, מדובר בפרק זמן ארוך ולא סביר שאינו מבוסס על שיקולים רפואיים. ואם לא די בכך, בינתיים תנאי מאסרו של הצעיר הוחמרו.

בשבועות האחרונים נראה שמצבו של “ההאקר האוטיסט” הולך ומידרדר. רק בשבועיים האחרונים הספיקו הסוהרים לשלוח אותו לבידוד, לכבול אותו למיטה ולמנוע ממנו שיחות טלפון וביקורים בכלא. לפני כשבוע הגיש הצעיר יחד עם אביו עתירה בהולה לבית המשפט המחוזי בבקשה להפסיק מיד את הכבילות והעונשים עד לפגישתו עם הרופא המומחה. בתשובה לעתירה הודה שב”ס כי צעדים אלה ננקטו נגד האסיר הצעיר בנימוק של טיפול משמעתי כדי לשמור על ביטחונו ועל ביטחון האסירים האחרים.

לפי העתירה, החל מ-28 ביולי נמנע מ”ההאקר האוטיסט” ליצור קשר טלפוני עם הוריו או עם עורך דינו, בניגוד להחלטת בית-המשפט בדיונים קודמים, שמחייבת את שב”ס לאפשר לו שיחות טלפוניות מדי יום, כדי לא לנתק אותו מהוריו. למחרת, ב-29 ביולי, נודע להורים שבנם הוכנס לחדר מיוחד ונכבל לפחות למשך כל הלילה.

שלושה ימים אחרי, ב-1 באוגוסט, כשההורים הגיעו לביקור בכלא בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים בשב”ס, הם נדהמו לגלות שהביקור בוטל. באותו יום, נטען בעתירה, אף קיבלו ההורים טלפון מתוך הכלא, מאסיר אחר, שדיווח להם שבנם קיבל עונש של שבועיים ללא טלפון וחודש ללא ביקורים.

לטענת אביו של האסיר, התנאים בהם כלוא בנו אינם הולמים את מצבו הבריאותי והנפשי, ועשויים לגרום לו לנזק נפשי בלתי-הפיך, עד לכדי אי-שפיות. לכן חשוב שרופא המומחה באוטיזם יבדוק אותו, יבחן את תנאי הכליאה בהם הוא נמצא ויעשה התאמות נדרשות. עז אז מבקשים ההורים להפסיק את העונשים נגדו. לדבריהם, הענישה היא תוצאה של התנגדותו לתנאי הכליאה, שאינם סבירים לאדם עם לקות מהסוג של בנם.

כדי להוכיח את טענתם הציגו האב והבן “גיליון אשמה” מחודש פברואר 2019, שבו כותבת עובדת סוציאלית המטפלת בצעיר האוטיסט בכלא: “מדובר באסיר טעון פיקוח אשר שוהה באגף טעוני פיקוח לאור קווי אישיותו. התנהגותו נובעת ככל הנראה כתגובה לתנאי כליאתו”. למרות זאת, החליט בית המשפט לדחות את העתירה והתיר לשב”ס להמשיך לפעול “לפי שיקול דעתו”.

ההאקר האוטיסט מאשקלון. צילום מסך: Youtube

“כלא לא ילמד אותו שום דבר”

במהלך משפטו של הצעיר, טענו עורכי-דינו, יורם שפטל ומאיר זיו, כי בשל מצבו הרפואי הוא אינו יכול להבחין בין טוב ורע, ולכן הוא צריך להיות פטור מאחריות פלילית לכל חייו.

למרות זאת, שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, החליט להרשיעו ולשלוח אותו למאסר של 10 שנים. גורפינקל קבע שעל-אף האוטיזם, הנאשם מסוגל להבחין בין מותר לאסור ונתן כדוגמה את מאמציו להסתיר, מרשויות החוק ומהוריו, את המעשים החמורים שביצע.

בהחלטה היכן ירצה את עונשו החמיר השופט וקבע שלמרות שמדובר באוטיסט הוא יישב בכלא ולא במסגרת טיפולית סגורה, אפילו לא תחת השגחה צמודה, בשל המסוכנות הנשקפת ממנו. הטענות והדוחות שהוגשו לבית המשפט לאורך השנים לא עזרו לשנות את ההחלטה.

נעמה לרנר, מנהלת המחלקה הקהילתית של ארגון ,בזכות” – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות – חיברה את אחד הדוחות בעניינו של הצעיר. ללרנר ניסיון עשיר בליווי אנשים עם מוגבלות בהליכים פליליים. היא עברה על כל הדוחות הפסיכיאטריים של האסיר וגם נפגשה איתו בכלא במשך שעתיים וחצי. לדבריה, “האסיר צריך ויכול לעבור הליך שיקומי, אלא שההליך צריך להיות מותאם לצרכים וליכולות הייחודיות שלו. כלא לא ילמד אותו דבר. לכן לדעתי יש לבנות חלופת מאסר במקום שיוכל לבנות עבורו תוכנית מתאימה. מסגרות המגורים הסגורות יותר של היחידה לאוטיסטים במשרד הרווחה יכולות לתת את המענה הנדרש”.   

בימים אלה ממתין “ההאקר האוטיסט” להחלטת בית המשפט העליון בערעור שהגיש על פסק הדין וגזר הדין בבית המשפט המחוזי. בדומה לערכאה הקודמת, הערעור מתמקד בטענה כי האוטיזם לא אפשר לו להבחין בין טוב לרע ולהבין את משמעות מעשיו על הזולת.

איומי-שווא על מטוסים ובתי-ספר

במרץ 2017 החל “ההאקר האוטיסט” בן ה-18 לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו, לאחר שהורשע בעבירות של סחיטה באיומים, העברת מידע כוזב במחשב, פרסום ידיעות הגורמות בהלה, התחזות ותיווך בעסקי סמים מסוכנים. חלק גדול מהעבירות בוצעו כשהיה רק בן 15.

לאורך תקופה ארוכה, כשהוא מתבודד בחדרו בדירת המשפחה באשקלון, הטיל הנער האוטיסט אימה על מוסדות ואנשים בארה”ב. הוא שיגר איומי-שווא על פצצות שהוטמנו כביכול במטוסים, דיווח על פיגועים שעומדים להתרחש בבתי-ספר ובמוסדות יהודיים והצליח לעורר בהלה גדולה. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, הצעיר איים על לא פחות מ-2,000 מוסדות. את כל זה הוא ביצע באמצעות המחשב האישי שלו, תוך שהוא מצליח להסתיר את זהותו באמצעים טכנולוגיים.

באחד המקרים איים “ההאקר האוטיסט” שהוטמנה פצצה על מטוס אל-על שעשה את דרכו לישראל. כתוצאה מכך הוקפצו מטוסי קרב צרפתיים ושווייצריים ללוות את המטוס באוויר. במקרה אחר שיגר הצעיר איום לנמל תעופה בקנדה, ובעקבות זאת הוסט אחד מהמטוסים לנמל תעופה אחר ונוסעיו פונו בנוהל חירום באמצעות מגלשות. 6 אנשים נפצעו באירוע.

ביוני 2017, כשהובל ברכב של השב”ס לפגישה עם פסיכולוג קליני באשקלון, ניסה הצעיר, לטענת שב”ס, לברוח ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום לפיו הוא שיחרר את האזיק שהיה על רגלו במהלך הנסיעה ודפק בעוצמה כמה פעמים על דלת רכב הליווי, עד שהדלת נעקרה ממקומה. אביו טוען כי לא מדובר בניסיון בריחה אלא בהתפרצות אוטיסטית של הבן לאחר שראה את אביו מותקף על ידי קצין שב”ס.

כתב האישום כלל אירוע נוסף של שליחת איומים מתוך כותלי בית הסוהר. באפריל 2018, בעת ששהה בכלא, אסף “ההאקר האוטיסט” מספרי טלפון של בתי-ספר, קניונים ובתי מלון: “בשיחות הוא איים על צוותי בתי הספר כי הטמין פצצות במוסדות, וכי עומד להתרחש בהם מרחץ דמים. בעקבות האיומים פונו התלמידים מכיתות הלימוד, והוזעקו למקום כוחות משטרה וחבלנים שסרקו את השטח במטרה לאתר מטעני חבלה”, נטען באישום הנוסף.

שב”ס: “אין לו להלין אלא על עצמו”

“העותר נשפט בדין משמעתי בשל מעורבות שלילית שעניינה סכנה לשלום הציבור”, נכתב בתשובה לעתירה, מבלי לציין מהי אותה עבירת משמעת. “גזר הדין שניתן לעותר הינו יומיים בידוד ושלילת טובות הנאה מסוג ביקורים ושיחות טלפון”. לטענת שב”ס, החזקת האסיר בבידוד לא כללה כבילה.

על הטענה בדבר ביקור ההורים שבוטל, טוענים בשב”ס שהאסיר לא עדכן אף גורם בבית הכלא על כך שאביו ואמו מגיעים לבקרו ולכן “אין לו להלין אלא על עצמו”. לעניין הכבילה, מאשרים בשב”ס שב-29 ביולי “נכבל האסיר למיטה מחשש לפגיעה באחרים, וזאת כאמצעי ריסון, על מנת למנוע ממנו לפגוע בעצמו או באחרים, להתפרע או לגרום נזק לרכוש”. גם כאן, יש לציין, אין פירוט של הנסיבות שהובילו לכבילה.

עמדת השב”ס בעניין כבילתו נסמכת על החלטה של בית המשפט העליון, שדן בעבר בבקשת ערעור של “ההאקר האוטיסט” והתיר לכבול את רגליו כשהוא יוצא לסיבוב בחצר. “כלומר, לא קיימת כלל מניעה ספציפית בעניינו של העותר, אשר אוסרת על המשיב לכבול אותו”, טוענים בשב”ס, “קל וחומר שעה שהייתה נדרשת והכרחית הכבילה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות