נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאל תשפטו אדם שלא חשף את מוגבלותו

אל תשפטו אדם שלא חשף את מוגבלותו

עשה ואל תעשה: עשרת הדיברות להעסקת עובדים עם מוגבלות

יפעה סימס


מעסיקים לא מעטים מביעים רצון לשלב עובדים עם מוגבלות, אך ישנם חסמים משמעותיים המפריעים בדרך, בעיקר סביב חוסר ידע ובורות, וגם היעדר כלים מתאימים. מה מותר לשאול את המועמד לעבודה? מה לא כדאי לשאול? איך בוחנים את ההתאמה של אדם עם מוגבלות למשרה מסוימת, תוך צמצום למינימום האפשרי את ההטיות והדעות הקדומות הנובעות מהמוגבלות? איך מספקים את הביטחון הדרוש למנהלים בשטח, שלהם הכלים המתאימים לנהל אדם עם מוגבלות? כל אלו שאלות שמעסיקים מחפשים את התשובות להן.

אף שראש השנה בפתח, הכנו לכם את עשרת הדיברות לשילוב מוצלח של עובדים עם מוגבלות בעבודה, או בקיצור: עשה ואל תעשה.

אל תחליטו במקומו. לרוב התשובות נמצאות אצל העובד. צילום: דיפוזיטפוטוס

1. עשה– התמקדו ביכולות של המועמד לבצע את התפקיד בהתאם לדרישות ולמשימות כפי שהוגדרו בו. אל תעשה– אל תתמקדו במוגבלות עצמה, שכן מרבית הסיכויים שלא תוכלו ללמוד ממנה הרבה על היכולת לביצוע התפקיד.

2עשה– התייחסו להעסקת העובד ממקום מאוזן של שיקולים ערכיים, חברתיים ועסקיים. שימו דגש רב על היכולת של אדם לייצר ערך לארגון בהתאם לתפקיד המוצע. זהו נדבך חשוב גם עבור הארגון וגם עבור העובד. אל תעשה– אל תסתכלו על העסקת עובד עם מוגבלות ממקום של חסד ורחמים. אל תגייסו אנשים לעבודה כי “צריך לעזור להם”.

3. עשה– לעומדים בראש ארגון: לכם יש את היכולת להשפיע. מנו בארגון אחראי תעסוקת אנשים עם מוגבלות לקידום הנושא, רתמו את הנהלת הארגון לעשייה אקטיבית והבהירו כי הנושא הינו משמעותי ונמצא על סדר היום הארגוני ויש לפעול כדי לקדמו. אל תעשה– אל תתנו לאחראי להוביל את התהליך לבד, רתמו שותפים לדרך, הקימו צוותי חשיבה והיגוי כדי לייצר הצלחות.

4. עשה– לצורך העדפה מתקנת בעת קבלה לעבודה, שאלו את האדם האם הוא אדם עם מוגבלות. ציינו זאת בעת השאלה והבהירו למועמד שאינו מחויב לענות עליה. אל תעשה- אל תשאלו עם איזו מוגבלות הוא מתמודד.

5. עשה– שאלו את האדם למה הוא זקוק כדי לבצע את התפקיד. זכרו כי העובד הוא השותף שלכם להצלחה ושמרו איתו על תקשורת פתוחה. אל תעשה– אל תחליטו במקומו. לרוב התשובות נמצאות אצל העובד. אחריותכם היא לשאול את העובד למה הוא זקוק לביצוע התפקיד. אחריות העובד הינה להסביר את צרכיו במקום העבודה.

6. עשה– החליטו כבר בתחילת תהליך הגיוס מהן המטלות ההכרחיות לביצוע התפקיד, ועל אילו מטלות תוכלו להתפשר. אל תעשה– אל תהפכו את כל תכולת התפקיד ל”קריטית” וכזו שלא תוכלו להתגמש עליה.

7. עשה– שאלו את העובד לאילו התאמות הוא זקוק לביצוע התפקיד. אל תעשה– אל תניחו הנחות. אם נתקלתם בקורות חיים של אדם עיוור, אל תניחו שהוא לא יכול לעבוד על מחשב, כי יש סיכוי סביר שעם ההתאמות הנכונות הוא יוכל לעבוד ככל אדם אחר. אם נתקלתם בקורות חיים של אדם כבד שמיעה, אל תניחו שהוא אינו יכול לשוחח בטלפון.

8. עשה– אפשרו לאדם להתמודד על משרה גם אם בחר שלא לחשוף את מוגבלותו בקורות החיים. מועמדים רבים מתלבטים האם ואיך להתייחס למוגבלותם בקורות החיים ומעדיפים להעלות את הנושא בראיון עבודה. זאת כדי שיוכלו להשיב על שאלות המעסיק לגבי ההשלכות של המוגבלות על התפקוד. אל תעשה– אל תשפטו אדם שלא חשף את מוגבלותו בקורות החיים. גם אל תפקפקו באמינותו משום כך. ישנו סיכוי סביר שאותו אדם חווה אכזבות רבות בעבר במצבים בהם בחר כן לחשוף את מוגבלותו.

9. עשה– אפשרו לאדם עם מוגבלות ללא ניסיון להשתלב בעבודה אם התרשמתם מיכולותיו וכישוריו. אל תעשה– אל תניחו כי חוסר הניסיון של אדם עם מוגבלות בעבודה מעיד על יכולתו לבצע את התפקיד המוצע. אנשים עם מוגבלות נתקלים בחסמים רבים יותר ובמיעוט הזדמנויות תעסוקתיות בעולם העבודה. כולנו זקוקים למישהו שייתן לנו את ההזדמנות הראשונה.

10. עשה– בדקו עם המועמד כל סוגיה שעולה מקורות החיים שלו. לדוגמה, מרווחים גדולים בין עבודות, היעדר רצף תעסוקתי, כישורי יתר לתפקיד המוצע. לכל אלו יכולים להיות הסברים רבים, אשר אינם נוגעים לעובד עצמו. אל תעשה– הימנעו מפסילת מועמד שהרצף התעסוקתי שלו קטוע או שעבר מקומות עבודה רבים, מתוך הבנה כי יכולים להיות לכך הסברים הקשורים למוגבלותו ולא לאופיו או ליכולתו לתפקד בעבודה.

הכותבת היא מנכ”לית מיזם “עסק שווה” – מיזם ללא מטרות רווח לקידום תעסוקה אקדמית של אנשים עם מוגבלות, בשותפות משרד העבודה והרווחה, ג’וינט ישראל-תבת, קרן משפחת רודרמן ומיטב דש השקעות.

 

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות