נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשות"ההורים מספרים לכולם שאני במובילאיי"

“ההורים מספרים לכולם שאני במובילאיי”

עובדים אוטיסטים שגויסו לאימפריית ההיי-טק מספרים על המשרה הייחודית שלהם

שי טרייטל


מה הסיכוי של אוטיסט בוגר למצוא עבודה יציבה ואיכותית, ועוד לשרוד בה לאורך זמן? המציאות מוכיחה שנמוך מאוד. בדיוק על הבעיה הזו בא לענות פרויקט יוצא דופן של חברת ההיי-טק מובילאיי ושל עמותת שק”ל, שעומד להתרחב בימים אלה באופן משמעותי.

מובילאיי הישראלית, שנמכרה לאחרונה לחברת אינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר, מובילה בפיתוח מערכות ממוחשבות ובינה מלאכותית בתחום הרכב. עמותת שק”ל פועלת למען אנשים עם מוגבלות, בין השאר בתחומי דיור בקהילה, הכשרה מקצועית ותעסוקה. במסגרת הפרויקט המשותף, שבימים אלה הולך ומתרחב, משולבים אוטיסטים בוגרים בעבודה במובילאיי, לאחר שעברו הכשרה מתאימה, ותוך שהם מנצלים את יתרונותיהם היחסיים. למעשה, מדובר באחד המקרים הראשונים שבהם משולבים עובדים אוטיסטים במגזר העסקי בענף ההיי-טק.

א’ וד’ במהלך העבודה. “אפשר לטייל בעולם מהכיסא במשרד”

הפרויקט החל לפני כשנה וחצי. שמונה אוטיסטים בתפקוד גבוה התחילו בהכשרה בת כחצי שנה, ולאחר מכן גויסו לעבודה במובילאיי. התפקיד שלהם כולל בעיקר זיהוי אובייקטים וסימון והפקת נתונים מתוך סרטונים במחשב, והתוצרים שהם מפיקים משמשים את מחלקת בקרת האיכות בחברה.

הצורך בפרויקט – מספרת אילנה פישר, רכזת תחום הכשרות במערך התעסוקה הנתמכת של שק”ל -נולד מהשטח. “בוגרים אוטיסטים בתפקוד גבוה פעמים רבות מסיימים את מסגרות הלימוד התיכוניות או את השירות הלאומי ולא מצליחים להשתלב בשוק העבודה”, היא אומרת.”בטח שלא באופן שיביא לידי ביטוי את כישוריהם ויעשה שימוש ביתרונותיהם, תוך התייחסות לצורכיהם הספציפיים”. לדבריה, הבוגרים האלה מוצאים את עצמם בדרך כלל בעבודות מזדמנות, כאשר למעסיקים אין סבלנות או הבנה כיצד להכיל את קשייהם.

אבי רביצקי, מנהל פרויקטים במובילאיי, אומר שבעבודה המדוברת לאוטיסטים יש דווקא יתרונות רבים. “המשרה הספציפית הזו מצריכה הרבה ריכוז ואינטליגנציה ויכולת ירידה לפרטים קטנים מול פריטים ויזואליים”, הוא מסביר. “זו עבודה שדורשת חשיבה וראייה של התמונה הכללית. היא מאוד מונוטונית וסזיפית. עובדים רגילים מאסו בזה לעתים לאחר חודש-חודשיים. לא כל בן אדם מן השורה יכול לעשות זאת בצורה איכותית. העובדים בפרויקט שלנו עושים את זה בצורה מדהימה ואיכות עבודתם גבוהה ביותר”.

א’, אחד המשתתפים בפרויקט, נשוי בן 34, מתגורר בדיור בקהילה בירושלים יחד עם בת זוגו. הוא למד כלכלה באוניברסיטה, אך לא הצליח להתקבל למקומות עבודה וחש תסכול וחוסר ביטחון. עד שהגיע מבחינתו חבל ההצלה מכיוון מובילאיי, שמאפשר ליכולות האנליטיות הגבוהות שלו ולסבלנותו הגבוהה לפרטים קטנים לבוא לידי ביטוי.”עבדתי בכל מיני סוגים של עבודות, כמו סקרים או טיפול בקשישים, אבל לא כל כך הצלחתי להחזיק מעמד מעבר לכמה חודשים”, הוא מספר. “נשארתי תקופות ארוכות בבית מחוסר עבודה. זאת העבודה היציבה הראשונה שלי, ואני מרגיש שהיא מתאימה לי כמו כפפה. אני אדם נשוי והיציבות הכלכלית חשובה לי. וגם לעבוד בחברה מצליחה כזו תמיד נותן מוטיבציה להתפתח ולהתקדם. הצוות המקצועי גם מבין לעומק את הקשיים שיש לאדם כמוני”.

מה מיוחד בעבודה שאתם עושים?

“זאת מערכת שמסייעת בבטיחות בדרכים, ויש לזה חשיבות ציבורית גדולה לצמצום תאונות. כשמשאית עם מנוף פגעה לאחרונה בגשר, אני חושב איך המערכת יכולה הייתה אולי לזהות ולהתריע מראש, ואולי למנוע מקרה כזה”.

כדי ששילובם בחברה יהיה מוצלח, הכשרתם של העובדים החדשים כללה, מלבד ההכנה המקצועית, גם מתן מעטפת טיפולית ופיתוח מיומנויות תעסוקתיות ותקשורתיות -חברתיות רלוונטיות. במהלך עבודתם הם אף מקבלים ליווי צמוד של מדריך לבקרת איכות העבודה, והוא גם מעניק מענה לכל צורכיהם ומסייע להם ברמה היומיומית.

רביצקי: “הם צריכים את ההדרכה הצמודה בהקשר להתנהלות בעבודה. מישהו, למשל, יכול להגיע לעבודה לאחר שאיבד את הרב קו שלו, וזה משנה את כל היום שלו. לעתים התפוקה שלהם גם איטית יותר, אבל האיכות מצוינת”.

העובדים מועסקים ישירות על ידי החברה ומרוויחים שכר נאות עם כל התנאים הנלווים, כמו כל עובד מן השורה. רובם יושבים כרגע במשרדי שק”ל בירושלים, בשל חוסר מקום במשרדי מובילאיי, אבל זה אמור להשתנות בעתיד.”יש לנו הרבה תחומי עניין משותפים”, מספר א’ על העבודה המשותפת עם חבריו. “זאת פעם ראשונה שאני בעבודת צוות, כשכל העובדים עוברים קשיים דומים לשלי”.

ומה מעניין אותך במשימות?

“אני אוהב לראות תמרורים חדשים במקומות שונים בעולם. אני אוהב לחקור דרך הקליפים שאני בודק ארצות וערים מעניינות בעולם. אני בעצם מטייל מהכיסא שלי”.

הפרויקט, אומרים במובילאיי ובשק”ל, נושא פירות ומצליח הרבה מעבר לציפיות. בימים אלה הגורמים המעורבים דנים בהרחבתו, בשלב ראשון לכ-30 מועסקים. פישר: “בפרויקט בא לידי ביטוי החזון שלנו כעמותה – מתן אפשרות לאנשים עם מוגבלויות לחיות חיים של כבוד, הגשמה עצמית, שילוב והשתתפות בקהילה כחברים שווי זכויות”.

גם ד’, רווק בן 24, משתתף בפרויקט בהצלחה. הוא סיים תיכון עם תעודת בגרות טובה ועשה שירות לאומי של שנתיים. אחר כך למד קורס גרפיקה ועיצוב אתרים. אבל כל זה לא עזר לו כשפוטר בכל פעם שניסה להשתלב בשוק העבודה, או שעזב מרצונו לאחר חודש-חודשיים. הוא אוהב לצייר בשעות הפנאי, אוסף חוברות קומיקס, עובד על מחשב ומתאמן בחדר כושר. הוא גם מאוד אוהב לבלות בקולנוע עם חברים.”עבדתי בכל מיני עבודות, למשל בחלוקת פלאיירים”, מספר ד’. “אבל העבודה הייתה קשה פיזית והמעסיק לא היה נעים. ואז עבדתי במזנון בתור פיקולו, אבל הרגשתי שאני יכול הרבה יותר”.

מה לפעמים קשה לך בעבודה במובילאיי ואיך אתה מתגבר על הקושי?

“קשה לי כשיש משימות מורכבות מדי, ואז אני נעזר במדריך והוא מקפיד להסביר ולהדגים לי איך לבצע את המשימה, עד שאני מצליח בעצמי. לפעמים גם קשה לי כשיש עניינים אישיים שמציפים אותי רגשית ומטרידים אותי והראש עובד סביבם. אני לא תמיד יודע איך לפתור את זה, או להסביר מה מציק לי, ואז ככה יותר קשה לי להתרכז בעבודה”.

ד’ מספר כי הוא גאה מאוד במשרה שלו, וגם הוריו מתגאים בו ומספרים לכולם.

אתה חולם להשתלב בעולם ההיי-טק גם בהמשך?

“בהחלט. אני רוצה להתנסות בכל מיני עבודות אחרות בעתיד, אבל להישאר בעולם הזה. זה מאוד מדבר אליי”.

לאור הצלחת פרויקט מובילאיי, פונים בשק”ל לבעלים ולמנכ”לים של עסקים וחברות הפתוחים לשיתופי פעולה והעסקה פורצת דרך של עובדים עם צרכים מיוחדים. “אנחנו נמצא עבורכם את המועמדים בעלי הכישורים המתאימים ביותר לעסק שלכם ונלווה אותם בתהליכי הקליטה וההכשרה עד להשתלבות מלאה”, מבטיחה פישר.

לפניות בנושא: איילת פישביין–[email protected]

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות