נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותלמען הדור הבא של הספורטאים העיוורים

למען הדור הבא של הספורטאים העיוורים

שחקני ליגת הכדור שער לעיוורים יצאו בקמפיין גיוס המונים כדי לבנות קבוצות לנערים שימשיכו את דרכם

שי טרייטל

בזמן שנבחרות הכדורסל והכדורגל שלנו לא מצליחות לספק את הסחורה, בשקט-בשקט ענפי ספורט הנכים מביאים לנו לא מעט גאווה. דוגמה מצוינת היא ענף הכדור שער, שנוצר במיוחד עבור עיוורים ולקויי ראייה. נבחרת הנשים של ישראל בענף הייחודי הזה (המיועד לעיוורים ולקויי ראייה קשים בלבד) מגיעה להישגים נפלאים בעולם: ב-2013 זכתה במדליית הארד באליפות אירופה, ובאליפות העולם בסיאול ב-2015 הגיעה להישג ענק עם זכייה בזהב. במשחקים הפארלימפיים בריו הגיעו הבנות למקום השביעי המכובד.

פעמונים בתוך הכדור. משחקים כדור שער

משחק הכדור שער נערך באולם סגור. לקויי הראייה קושרים את עיניהם בכדי שיהיו שווים לעיוורים. הקהל והשחקנים נדרשים לשקט מוחלט, בכדי שהאחרונים יוכלו לשמוע את הפעמונים שבתוך הכדור. מיקום השער מזוהה על פי סימון על המגרש. אורך המשחק הוא 24 דקות. המשחק מסתיים כאשר אחת הקבוצות משיגה יתרון של עשרה שערים, או בעת סיום הזמן. אם התוצאה היא תיקו, הולכים להארכה.

בימים אלה, הספורטאיות והספורטאים הבוגרים בכדור שער, המשחקים בליגה הבכירה והמשנית, יצאו בקמפיין גיוס המונים (בחסות בית חינוך עיוורים בירושלים, המרכז את כל הענף בארץ). המטרה היא לגייס תקציב לצורך הקמה הדרגתית של קבוצות עתודה של בני נוער ברחבי הארץ, שיוכלו להוות את המשכו המוצלח של הענף ולקדם את ישראל להישגים נוספים.

“אני התחלתי בגיל 15 בחוג כדור שער”, מספרת אילהם מחמיד (27), לקויית ראייה וקפטנית נבחרת ישראל, שמובילה את הקמפיין יחד עם חבריה. “ואני רוצה לתת לצעירות ולצעירים אחרים את אותה הזדמנות. כשאת ספורטאית, העולם שומע עלייך. למרות שאת עם מגבלה, את מתאמנת ומתחרה ונוסעת לחו”ל. במקום להיות בבית ולבכות למה אני ככה, פתאום אפשר לממש את הפוטנציאל. את מרגישה שיש לך שם ומשמעות”.

לדברי מחמיד, סטודנטית לפסיכודרמה, היא לא יכולה להתחרות בשום ענף קבוצתי אחר. “כדור שער בנוי בדיוק בשבילי. מכיוון שאני לקויית ראייה ואמורה להיות שווה לעיוורים, אני צריכה לשחק עם כיסוי עיניים, וככה אני מפתחת מיומנויות רבות. אני יכולה לרוץ, לזרוק ולעצור כדור עם עיניים עצומות. אני מחזקת את חושי השמיעה, המישוש וההתמצאות במרחב”.

מה עוד נותן לך המשחק?

“קודם כל ביטחון. בעבר חששתי לצאת מהבית, והיום אני מסתובבת בכל מקום בלי לפחד. אני אדע תמיד איך להסתדר. יש לי חברות בקבוצה שהן עיוורות לגמרי, והביטחון העצמי שלהן מאוד גבוה. בנוסף, זה מאוד חברתי. פוגשים אנשים מכל הארץ, מדברים על חוויות ועל קשיים. אתה פוגש עוד מישהו שחווה את אותה נכות, ומשם אתה צומח. יש לך אפשרות גם לתרום ולעזור. זו גם חוויה של מסוגלות, שאתה יכול, ושיש עוד אנשים כמוך שמתמודדים”.

איך היה באולימפיאדת ריו?

“מדהים! היו באולם אלפים. הם כל כך נהנו ועשו את המשחק כל כך חי. השקט באולם עושה את זה נורא מרגש. אנחנו לא רואים, והקהל רואה. תחשוב כמה שזה מותח”.

היעד הראשון של מחמיד וחבריה הוא לגייס 250 אלף שקלים לצורך הקמת קבוצת נערות באום אל-פאחם, שבעבר הרחוק פעלה בה קבוצת כדור שער. “בחרנו להתחיל עם אום אל-פאחם כי שמנו לב שלא הייתה נבחרת אחת שלא הייתה בה נציגות מן המגזר הערבי”, אומר שבי דויטש, מנכ”ל בית חינוך עיוורים בירושלים. “הצעירים ביישובים הערביים יכולים וצריכים לקבל את ההזדמנות הזו לטובתם”. דויטש מציין שאחרי אום אל-פאחם ישנה כוונה להקים קבוצה נוספת בראשון לציון”.

לטובת מה הולך הכסף שאתם מנסים לגייס?

דויטש: “הקמת קבוצת נוער כזו דורשת השכרת אולם, הסעה לילדים, עלות של אימונים ועוד. סכום היעד שלנו לגיוס מספיק לשלוש שנים. בדרך כלל לקויי ראייה שמשתלבים במערכת החינוך הרגילה לא משתתפים בחוגי ספורט ונשארים אחר הצהריים בבית. צריך להבין שכדור שער נותן הזדמנות להוציא נער או נערה עיוורים מחושך לאור”.

לתרומות לקמפיין גיוס ההמונים

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות