נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"אין לי כסף לאביזרים שמקלים על העיוורון"

“אין לי כסף לאביזרים שמקלים על העיוורון”

בוריס יסיפוביץ, עיוור 100%, לוקח הלוואות כדי לכסות את המינוס בבנק. "די לניצול הנכים", הוא קורא

שי טרייטל


 שם: בוריס יסיפוביץ

גיל: 52

יישוב: אשדוד

מצב משפחתי: נשוי + 1

עיוור – 100% נכות

המחלה:

רטיניטיספיגמנטוזה (Retinitis Pigmentosa-RP) – מחלת  עיניים הגורמת לניוון תאי הקולטנים ברשתית. התאים מתים בהדרגה וראיית החולים נפגעת עד לעיוורון.

כיצד הנכות פוגעת בי?

בגיל 14 החלה אצלי הידרדרות בראיית לילה. בגיל 30 הרשתית שלי כבר נהרסה לגמרי. ברוסיה למדתי עיתונות וגם עסקתי בכיוון פסנתרים. לאחר שהתעוורתי, בשנתיים האחרונות עד שעליתי לארץ, ניהלתי שם ארגון לעיוורים.

קצבת הנכות החודשית:

הקצבה הבסיסית + שירותים מיוחדים + דמי ליווי – בסך הכל קצת יותרמ-5,000 שקל.

עלויות חודשיות לטיפול בנכות:

אני משתמש רק במקל. לצערי, אין לי כסף לקנות אביזרים ומכשירים שמקלים על ההתמודדות עם העיוורון. יש לי חברים עם כלבי נחייה, והם אומרים שעם תוספת הכסף שהם מקבלים לצורך כך, עדיין האוכל עבור הכלב מספיק רק לחצי חודש.

עובד או לא?

לפני שנים רציתי שיאפשרו לי ללמד עיוורים דוברי רוסית לעבוד על מחשב. בגלל שלא היה לי שום אישור, אמרו לי שאין לי אפשרות ללמד. הייתי חייב להתפרנס, ובמשך 16 שנים עבדתי במפעל מוגן באריזת סכו”ם חד פעמי. עבדתי חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביום, בשכר עלוב של קצת יותר מ-1,000 שקל.

לאחר שחשפתי התנהלות בעייתית במקום, כמו תנאים תברואתיים גרועים ויחס מזלזל ולא אנושי כלפי העובדים העיוורים, פיטרו אותי בסוף 2016. כתבו לי שאם אפסיק להתלונן על המפעל, אוכל לחזור לעבוד. כל הנושא הזה של המפעל נמצא כעת בבדיקה של מבקר המדינה.

הייתה תקופה שהציעו לי מסלול לימודים בעמותה בתל אביב שנותנת כלים לעיוורים למצוא עבודה בשוק החופשי. נסעתי כל יום לתל אביב ללמוד שש שעות: עברית, אנגלית ומחשבים. רמת הלימודים הייתה נמוכה ביחס לידע שלי. יכולתי בעצמי ללמד שם. גם אמרו לי שאין להם בכלל מאגר משרות.

איך מתמודדים עם המצב הכלכלי?

אשתי עובדת כעת בבית אבות ומרוויחה שכר מינימום. מאז שפוטרתי מהמפעל המוגן לא חזרתי לעבוד. המינוס בבנק גדל, וכמובן שלקחנו הלוואות. מצבנו הכלכלי ירד עד כדי כך שאנחנו חוסכים באוכל. יש לי בת בוגרת בתל אביב שלא עובדת ונכד תינוק. היא בעצמה מתמודדת עם שאלות של קיום.

מה דעתך על מצב הנכים?

הגיע הזמן שיעלו לנו את הקצבה. לפחות זה. בנוסף, מפריע לי מאוד נושא השחיתות ביחס לנכים, כמו במפעל שבו עבדתי. המפעלים האלה מרוויחים כסף על חשבון העיוורים, שהם בעצם עבדים ללא זכויות.

איזה מסר אתה רוצה להעביר לראש הממשלה?

להפסיק את הניצול של אנשים עם מוגבלות ואת השחיתות סביבנו.

*****

לבוריס חשוב מאוד למצוא עבודה, באשדוד או ביישוב אחר באזור. הוא שולט היטב בהקלדה עיוורת על מחשב ומאזין לטקסט באמצעות תוכנה קולית. מעסיקים פוטנציאליים, אנא פנו אליו למייל: [email protected]

מדורים קודמים:

“שכר מינימום הוא חובה כדי לגמור את החודש”

“לא יכולה לשלם על טיפול בפסוריאזיס”

“די. כמה אפשר להיעזר באחי הגדול?”

“בלי הקיבוץ, הייתי זרוק כמו כלב בהוסטל”

החיים שלי עם קצבת נכות: מדור חדש

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות