נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותתניחו כבר למשלבות לשלב

תניחו כבר למשלבות לשלב

"תזוזו הצידה, ואז הילד יהיה עצמאי". זו האג'נדה של משרד החינוך לשילוב אוטיסטים. וכמה שהיא מוטעית. טור של גל בכר

גל בכר


שחף הוא ילד בכיתה א’. אני מדריכה את הצוות שלו. מאז שהוא בן שנה ו-8 חודשים, הוא לומד בתוכנית אינטנסיבית. הוא עושה תרגולים, רוכש לעצמו מיומנויות ומשפר יכולות.

מההתחלה שחף שולב במערכת החינוך הרגילה, עם משלבות צמודות. הוא מוגדר ברמת תפקוד בינונית. הילדים בכיתה אוהבים אותו. הם מקבלים את הנוכחות שלו בלי חשבונאות ומבלי להתעסק בשונות שלו. כמו שהוא. הם משחקים איתו בהפסקות, באים אליו הביתה, משתפים אותו ומשתתפים איתו. שחף עצמו נוכח, רגוע ופנוי לסביבה. צוות בית הספר נפעם ממנו ומהדרך שבה הילדים מקבלים אותו.

“הצמידות שלכן אליו גדולה מדי”, היא הסבירה. צילום המחשה: דיפוזיטפוטוס

לפני כמה שבועות, לקראת סוף שנת הלימודים, האחראית על השילוב מטעם משרד החינוך הודיעה למשלבות שהדרך שבה משלבים את שחף לא תוכל להימשך. “הצמידות שלכן אליו גדולה מדי”, היא הסבירה. לדעתה, מוטב שהמשלבות ישאירו אותו לבד בכיתה לעתים תכופות, יאפשרו לו להתמודד באופן עצמאי בהפסקות – ויאפשרו לצוות בית הספר “להגיע אליו”.

ההמלצה הזאת לא מפתיעה. היא משקפת את האג’נדה של משרד החינוך, על פיה “תזוזו הצידה, ואז הילד יהיה עצמאי”. בסוף, הרי הילדים סביבו יקבלו אותו בכל מקרה.

אז אני שואלת, איך ייתכן שגם כאשר צוות בית הספר שבע רצון מהשילוב ומגדיר אותו כהצלחה מסחררת, באותה נשימה הוא יכול לבוא ולהגיד: לא נכון לעשות את זה ככה.

נפגשנו עם אחראית השילוב והסברנו לה שאם השינוי יבוצע, והמשלבות יתרחקו משחף, תתרחש התרחקות של הילדים ממנו. תתרחש גם תנודה רגשית אצל הילד. הוא יפסיק להצליח. המשלבות נמצאות בעמדה של דריכות. הן צופות, מונעות, מטשטשות, מעודדות – והכל ברגעים הנכונים. אם הן לא יהיו שם בשבילו בדיוק ברגע הנכון, יהיו הרבה מצבים שאותם הוא לא יבין. יהיו אמירות ופניות של ילדים כלפיו שאליהן הוא לא יגיב.

גל בכר

לפחות בינתיים, הצלחנו לדחות את ההחלטה המוטעית. קיבלנו עוד חלון של זמן, אבל רק עד לפעם הבאה. לצערי, ההנחה שנניח לילד והוא יהיה עצמאי אטרקטיבית יותר מההבנה שבשביל ללמד עצמאות נדרשת המון תמיכה, נדרש המון סיוע, ונדרש המון תרגול.

ככל שיאפשרו למשלבות להיות שם בשביל הילד, כך יגדלו סיכוייו ללמוד ולהצליח, ובמקביל יגדל הסיכוי שהסביבה תהיה משלבת ומכבדת באמת.

גל בכר היא אמא לשני ילדים אוטיסטים, מנחת שילוב ומרצה

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות