נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותהמדינה מודה: ההאקר מאשקלון אוטיסט

המדינה מודה: ההאקר מאשקלון אוטיסט

כעת יידרש בית המשפט להכריע: האם אוטיסט יכול להבחין בין טוב לרע והאם חלה עליו האחריות הפלילית

עידן מוטולה


התפתחות דרמטית בתיק ההאקר מאשקלון: אחרי שחוות דעת רפואית מטעם ההגנה קבעה כי הצעיר הנאשם באיומים על 2,000 מוסדות בעולם הוא אוטיסט, הוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל-אביב חוות דעת רפואית מטעם המדינה, וגם היא קובעת חד-משמעית: הצעיר נמצא על הרצף האוטיסטי.

כעת יידרש בית המשפט לסוגייה משפטית כבדת משקל. בין השאר הוא יצטרך להחליט האם להאקר האוטיסט הייתה יכולת להבחין בין טוב לרע, להבין את ההשלכות של מעשיו, ובשורה התחתונה האם האחריות הפלילית חלה עליו.

למרות האבחון כאוטיסט, הרופאים קובעים כי ההאקר כשיר לעמוד לדין. צילום המחשה: דיפוזיטפוטוס

מאחורי חוות הדעת שהגישה המדינה עומדים שני רופאים בכירים: ד”ר עוזי שי, הפסיכיאטר המחוזי של תל-אביב, וד”ר מילה גלוזמן-רזניק, סגנית הפסיכיאטר המחוזי תל-אביב. שני הרופאים קובעים כי לצעיר מאשקלון יש קשיים תקשורתיים וליקויים מהרצף האוטיסטי. עם זאת, הם כותבים בחוות הדעת כי הוא כשיר לעמוד לדין על מעשיו.

באשר לענישה של הנאשם, אם וכאשר הוא יורשע בבית המשפט, רומזים הרופאים כי בית הכלא אינו המקום המתאים עבורו. “מכיוון שמדובר בגבר עם קשיים תקשורתיים בולטים, והוא אובחן עם ליקויים מהרצף האוטיסטי, אנו ממליצים לשקול מסגרת ענישה המתאימה לצרכיו”, כתבו ד”ר שי וד”ר גלוזמן-רזניק.

לחוות הדעת הזו קדמה חוות דעת רפואית שהזמינה פרקליטתו של הנאשם, עורכת הדין שירה ניר, ושנחשפה באתר “שווים” לפני כשבועיים. חוות הדעת הראשונה נכתבה בידי ד”ר משה צודיקר וד”ר בנימין גליק. ד”ר צודיקר הוא מומחה לפסיכיאטריה משפטית, ומשמש כרופא בכיר וכמנהל המרכז לטיפול יום במרכז לבריאות הנפש של קופת חולים כללית. כן משמש ד”ר צודיקר כיועץ של הסניגוריה הציבורית במשרד המשפטים. ד”ר גליק הוא מומחה לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד ומומחה לרפואת ילדים. בין השאר שימש כמנהל המכון להתפתחות הילד בקופת חולים מאוחדת בירושלים.

בשורה התחתונה קבעו שני הרופאים מפורשות כי הנאשם הוא אוטיסט. עוד כתבו הרופאים כי המקום המתאים לו הוא מסגרת שיקומית מוסדית מובהקת, שתבטיח את ההשגחה עליו, ואף הזהירו כי המשך החזקתו במעצר עלול לסכן את מצב בריאותו.

עו”ד שירה ניר

פרשת ההאקר הותרה לפרסום בחודש מרץ האחרון. בתום חקירה ממושכת של האף.בי.איי האמריקאי ושל משטרת ישראל נעצר צעיר מאשקלון בחשד שהתקשר לנמלי תעופה, לחברות תעופה ולמוסדות יהודיים, בעיקר בארה”ב, ואיים כי הטמין אצלם פצצות. בעקבות מקרי האיומים המרובים שלו על מוסדות יהודיים הכריזו אמצעי תקשורת בארה”ב על גל חדש של אנטישמיות.

כאשר התברר שמאחורי “גל האנטישמיות” עמד למעשה צעיר יהודי מישראל, הסערה הייתה גדולה. חוקרי המשטרה שפשטו על ביתו באשקלון מצאו בין היתר אנטנות ששימשו אותו כדי להסוות את פעולותיו. לאחר מעצרו טענו השוטרים כי הוא ניסה לחטוף מהם נשק.

בסוף חודש אפריל הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד הצעיר בבית המשפט המחוזי בתל אביב. מלבד עבירות האיומים וההפחדות, הוא מואשם גם בהלבנת הון, נשיאת נשק ותיווך לסחר בסמים. בסמוך להגשת כתב האישום דיווח ערוץ 2 כי ישראל סירבה לבקשת משרד המשפטים האמריקאי להסגיר אותו לארה”ב.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות