נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותלא רוצה לכתוב על הדיכאון שלי

לא רוצה לכתוב על הדיכאון שלי

זה מתחיל בראש, ואחר כך יורד לגרון, ומשם פושה בעצמות. בעבוע של נוזל מרה שחור. הטור של תומר פרת

תומר פרת


בקומפלקס המעצר שמתחת לאדמה, שמתחת להיכלות הצדק, רוחשים חיים. עצירים דופקים על הדלתות, מקללים בלי חשש את הסוהרים, תוך רביצה על רצפת בטון ללא כיסאות או מזרן.

האשנב הקבוע בדלת הברזל נפתח ונסגר בקצב קבוע. הסוהרים מבררים למה צורחים. התשובה: “נחשון, תביא סיגריה יא מניאק”, “נחשון, למה לא ניקית את השירותים?”

“אני מחזיק את עצמי כדי לא לשקוע. אסור לשקוע”. צילום המחשה: דיפוזיטפוטוס

הכדורים לא איתי. הראש שלי מתחיל לזמזם  והעצבנות להתפשט. אני חייב לקרוא לסוהר כדי לראות רופא. נחשון הראשון התעלם מבקשתי, וכך גם השני והשלישי. כנראה לא שמעו על המקצוע.  אני מחזיק את עצמי כדי לא לשקוע. אסור לשקוע.

אני צריך להתמודד כעת עם כמה בעיות במקביל. למצוא חגורה לז’ראר במקום זאת שנלקחה מאיתנו. להודיע שאנחנו כאן, והמשימה הקשה ביותר, לבלום את הדיכאון והחרדה שעומדים מולי בפתח.

שד הדיכאון  נכנס לנשמתי יום אחד לפני הרבה שנים. מאז רוב הזמן הוא דחוס בבקבוק, הודות לכדורים שאני לוקח כל יום. אבל עכשיו הפקק נפל. אני חוסם את פיית הבקבוק בכף ידי, והוא מתחבט בתוכי, נועץ בי ציפורניים.

זאת לא “תוגת הדמדומים” שכתבה עליה רחל המשוררת, וגם לא “עצב נעים ומפרה”, כדברי אותו אמן שזכה סופסוף בראיון סופשבוע להיחשף בו עד כלות. הדיכאון הוא משהו ששותקים מולו  ואחריו. הוא חודר לדם ומגיע לכל מקום, מהבהונות ועד לאישונים. “חשיכה נראית”. אני שונא את הדיכאון שלי שנאה עזה. לא רוצה לכתוב עליו ולא לתת לו במה.

בשיאו יש בו מלבד שקיעה ביוון מצולה, בבוץ שבקרקעית הנהר, גם בהלה, תסיסה פנימית של רעל, בעבוע של נוזל מרה שחור. זה מתחיל בראש ואחר כך יורד לגרון, ומשם פושה בעצמות, מחליש ומתיש את כל הגוף. יש לשאת אותו כאבן ריחיים על הצוואר לכל מקום, ומעטים מבחינים בו על צווארך. אולי רק בהתקפי האימה בהם הזיעה זולגת על העור החיוור.

הדיכאון הוא פעמון זכוכית שהונח על שושנה כדי להגן עליה, והיא נובלת תחתיו. כי מחנק ואימה משתוללים בתוכו, והחום בלתי נסבל. מילות עידוד לסובלים ממנו דומות לליטוף על כף יד בתוך כפפה. אתה מסתגר, לעתים מכווץ על המיטה או הרצפה, וממתין למשהו. מנין יבוא עזרי. השקט והרעש אינם נסבלים. רק שיניחו לך. שלא תצטרך לצאת מהחדר אל העולם.

עכשיו, על רצפת הבטון סביבי, מהומה אלימה, ואני נטול הגנה, נתון למרמס עבריינים ואנשי חוק. חלום הבלהות התגשם. אני מוטל נטול עור במקום בו צריך ללבוש אריג פלדה. ז’ראר מכווץ בפינה.  סביבי פרצופים מכוערים, מקללים, מקניטים. “מִפְלְצוֹת פַּרְצוּפִים נֶאֱלָחִים”, קונן ביאליק על אביו המוזג המבוזה.

קירות התא, שהיו פעם לבנים, מוכתמים במזון, ופיח מלהבות מציתים, ומזון מעוכל. הקירות שראו רבבות אנשים מיואשים וחטפו אלפי יריקות רואים אותי ברגע זה. האם הם יודעים שמקומי עכשיו במיטה שלי?

פרק ב’: מדברים מהמשטרה, תגיע לרחוב איילת השחר

פרק א’: דברים מוזרים שקרו לי בזינזאנה

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות