נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשימאמריםרבות הדרכים לאהוב את השבת

רבות הדרכים לאהוב את השבת

זה נשמע מוזר, אבל לפעמים כדי להצליח לשמור שבת צריך לחלל אותה. הטור של ליהי צוברי

 ליהי צוברי

השבת נכנסת, וריחות הדגים המתבשלים בתנור מגיעים לאפי. אמא שלי לחוצה שהכל יתקתק, מתרוצצת ממקום למקום, ואני מרגישה כמו בתוך סופת הוריקן. מצד אחד, אני מתחילה לחוש בבטני את ההתרגשות שעדת האורחים מביאה איתה, אור מיוחד. מצד שני, מקננת בי השאלה האם אצליח לשמור את השבת? האם אעמוד בפיתויים הרבים שהחילוניות והאורחים הרבים מביאים איתם?

יש מחירים שאני מוכנה לשלם, ויש כאלה שהם מעל לכוחותיי. שולחן שבת. צילום: דיפוזיטפוטוס

בבואי להתיישב לשולחן השבת, אני מבקשת מבעלה של בת דודתי לעשות את הקידוש. הוא מסכים בחוסר רצון מופגן, ומברך תוך כדי סגירת קניות למחר בשוק של טירה. אני יושבת חסרת אונים. כל כך רוצה, אבל לא יכולה להצטרף אל משפחתי מחר לשוק.

בוקר שבת. אני קמה לבית ריק אחרי ששמעתי את אמי מתארגנת בשעה מוקדמת לנסיעה, כאילו היא יוצאת לטיול שנתי. אני מרגישה קצת כמו הילד מ”שכחו אותי בבית”.

מתיישבת בחדר, תוהה ביני לבין עצמי מה אני עושה קודם. לעשות קידוש כמו ילדה טובה, או להתפרע עם סרט טוב כמו סטודנטית שזה היום הפנוי היחיד שלה בשבוע.

איך סרט, אתם בוודאי שואלים. כן, אני יודעת, זה חילול שבת. בכל פעם שאני מתלבטת, אני מדמיינת את המאזניים. מלאך עם זקן לבן יושב על כתפי הימנית, ושטן מצחקק בצד שמאל, כל אחד מנסה למשוך לצד שלו. בעד ונגד, יתרונות וחסרונות.

בעבר, כשהתחלתי לשמור שבת, גרתי במשפחת אומנה דתית, והשבת הייתה דבר נגיש מאוד עבורי. היום, היא הרבה פחות. הנכדה של אמי האומנת נהגה להקריא לי ספרים בשבתות עקב לקות הראייה שלי, וזו הייתה השעה האהובה עליי בשבוע. הייתי מחכה לזמן הזה, שהיה משמעותי עבורי מאוד. בדיוק אז הארי פוטר פרץ אל השוק, ומיד נשביתי בקסמי הספר, כמו רבבות אחרים. השבת בבית משפחתי האומנת הייתה כמו תחנת רכבת. אחד יוצא ושני בא. לא היה מצב שאהיה לבד או אשתעמם.

היום, כשאני בוגרת ועצמאית, שגרת השבת מאתגרת ביותר בשבילי. רוב היום אני לבד, ובית הכנסת רחוק מלהיות נגיש. מדובר בקרוואן קטן שהנשים מצטופפות בו בקושי. לי ולכיסא שלי אין מקום להידחק פנימה. בחיי היומיום שלי, אמצעים טכנולוגיים הם כמו איבר נוסף בגופי. זה מתחיל בכיסא הגלגלים הממונע, שרק בשנים האחרונות ניתן היתר מרב המאפשר להסתובב איתו בלי שזה ייחשב חילול שבת. בנוסף, אחת האהבות הגדולות ביותר שלי היא לקרוא ספרים, והדרך היחידה עבורי לעשות זאת היא דרך האתר של הספרייה ללקויי ראייה ועיוורים באינטרנט. העולם שלי סובב סביב טכנולוגיה.

אני יודעת שיש אנשים שירימו גבה על שמירת השבת שלי, אך אני מודעת לכך שאני עושה בחירות. יש מחירים שאני מוכנה ורוצה לשלם, ויש כאלה שהם מעל לכוחותיי. השבת אמורה להיות עונג, ולכן אני בוחרת לשמור אותה בדרך שלי, ולצעוד יחד עם אלוקים באופן הייחודי לי.

הטור הקודם: מה אני יותר, מתנה או עול?

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות