נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשימאמריםמדברים מהמשטרה, תגיע לרחוב איילת השחר

מדברים מהמשטרה, תגיע לרחוב איילת השחר

פניי הלבינו. ככה זה כשהדם בורח לאיברים שתפקידם להילחם או להימלט ממצוקה. הטור של תומר פרת, פרק ב'

תומר פרת

אנחנו בזינזאנה, רכב להובלת אסירים, אני וז’ראר חברי. אזוקים זה אל זה כבר שעתיים. לפני שעתיים וחצי, כשעוד הייתי אדם חופשי, צילצל הנייד. “מדברים מהמשטרה. תגיע עכשיו לרחוב איילת השחר”. “מה קרה?” אני ממלמל ומרגיש איך הפנים שלי הופכים לבנים כמו הקיר שמולי. “הדם אזל מפניו”, חולף במוחי הביטוי ברגע הזה. כך מרגישים כשהדם בורח לאיברים שתפקידם להילחם או להימלט ברגעי מצוקה.

“זלמן יש לו מכנסיים”, מתנגן לי בראש שיר מהילדות. צילום: דיפוזיטפוטוס

 עם פני מת אני קופץ על הקטנוע ועוצר מול הבית חשוף הבלוקים בדרום תל אביב. לרחוב הכי  מקולף ונגוע בחזזית יבשה בעיר קוראים איילת השחר. כמו רגל של מוכה שחין, רחוב איילת השחר.

זה גם שמו של כוכב הבוקר הראשון שמציץ בשמיים, כשהכול עדיין צח ורטוב מסביב. אני זוכר אותו נדלק מעליי בגובה בלתי נתפס לפנות בוקר, אחרי שמירת לילה מיוסרת. דרישת שלום מנעוריך. מהבהב בתום. מחייך אל עצמו כמו תינוק, והבדידות לוחצת על הלב. כי מביט עליו ויודע שלעולם לא ניפגש.

עשרה שוטרים חסונים, קצוצי שיער, עם מדים ירוקים כהים ותג של “יחידת נחשון”, עומדים מאחורי ניידת ושותקים. ממושמעים, חרוצים. ושווי נפש. מלפנים עומד שוטר מבוגר עם שיער לבן ומתבדר ברוח במדים כחולים. לצדו עומד ז’ראר, מכנסיים עד הברכיים, מוכתמים בצבע, כמו תמיד. מבטו כבוש ברצפה. “זלמן יש לו מכנסיים”, מתנגן לי בראש שיר מהילדות, “מגיעות עד הברכיים”.

אנחנו צועדים אל החדרון שמתחת לגרם המדרגות בכניסה לבניין, שם איחסנו את שמונת זוגות האופניים המשומשים שקנינו וביקשנו למכור ברווח קטן.

“אלה האופניים שגנבתם?” שואל הקצין בזעם תיאטרלי. “קנינו”, אני עונה מהר. “גנבתם”, משיב השוטר. “קנינו”, ממלמל ז’ראר. “שב בשקט”, עונה השוטר.

אני מרגיש שהדם שוב אוזל לי מהפנים, ונתקף פיק ברכיים. ז’ראר, עם מבט בקרקע, לא משתדל כלל לשמור על פאסון. מוכה אלם. אנחנו צועדים בחזרה לניידת. לוחם “נחשון” של יחידת שירות בתי הסוהר ניגש אליי, מצמיד לי את הידיים כמו בסדרות המשטרה שאני וז’ראר אוהבים לראות, ולוחץ עד הקליק המתכתי הנעים של הנעילה. בתוך שנייה הוא כורע ברך ואוזק את קרסוליי.

אני מביט מהצד בז’ראר, איש גבוה ורחב כתפיים, נאזק אף הוא. גופו הענק שחוח כמו ערבה בוכייה. אמן תמים ושורד. רושם ומוחק, מדביק ומשייף ומשליך לפח. צוחק ומתחפר בשתיקה. מובל בנחושתיים, נדחף אל הניידת ואני בעקבותיו. “אם ייפלו המכנסיים, אז ייראו לו את ה…” ממשיך השיר להזדמזם לי בראש.

אני מתיישב בספסל הרך. העץ הקטן התלוי על המראה בתא הנהג מפיץ ריח אורנים. אני חוזר לרגע אל ריח הטרמפים בדרך הביתה לסופשבוע, ריח האזרחות. במיצובישי חרישית, עם נהג קורן מטוב לב, אוהב את נוסעיו החיילים ללא תנאי, גם כשקנה הרובה שורט את הדלת.

אחרי שבועיים כטירון מבוהל ונזוף, הראש נשמט הצידה נים לא נים, והראש מלא בקולות רקע של מטחי ירי, צעקות ורב אחד צרוד זועק משהו על הימים הנוראים באמפיתיאטרון מבטון. בדמיון עולה מראה הטירונים שראשיהם נשמטים מכל עבר, והמפקדים הזוטרים מתרוצצים ביניהם  וסוטרים לנופלים שייעורו. המכונית משייטת בנועם, הנהג מחליף תחנה ל”כאן שם ובכל מקום”,  וכשאני מוצף בריח האורן מסיע אותי אבי הטוב לשעה במכונית חרישית ונוחה בדרך הביתה.

פניו הקפואים של ז’ראר מתקרבות אליי. רגע לפני שהוא מתכופף מולי לשבת לצדי, מניח השוטר כסוף השיער יד רכה על ראשו כמלטף ודוחף קלות למטה, כדי שלא יפגע במשקוף הרכב. תנועת יד שגרתית, מוכרת כל כך מסדרות משטרה שאהבנו לראות ביחד.

פרק ג’ – בעוד שבועיים

הטור הקודם: דברים מוזרים שקרו לי בזינזאנה

 

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות