נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה



האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשילייפסטייללונלי פלנט ממליצה: 10 היעדים הנגישים בעולם

לונלי פלנט ממליצה: 10 היעדים הנגישים בעולם

עיר ללא מדרגות, חוף ים עם כיסאות גלגלים ייעודיים וצלילה מיוחדת לעיוורים: המקומות הכי שווים לתיירים עם מוגבלות

מערכת שווים

אוכלוסיית העולם מזדקנת במהירות, והעסקים ומשרדי התיירות ברחבי העולם מבינים לאט לאט שלא רק אנשים עם מוגבלויות מתכננים טיול בדגש על נגישות. הוצאת הספרים הגדולה לונלי פלנט, שמתמחה במדריכי טיולים, פירסמה רשימת המלצות ליעדי טיול בעלי רמת נגישות גבוהה שמיועדים לכל אחד. “אנחנו בלונלי פלנט מאמינים שלכל אחד מגיע לטייל, ללא קשר לגילו או ליכולותיו”, ציין מרטין הנג בכתבה שפירסמה ההוצאה, “ולכן אנו מחויבים לספק מידע על יעדים שמאפשרים לכל אחד לטייל כרצונו”. בכתבה שלפניכם תמצאו כמה מהיעדים הנגישים ביותר בעולם נכון להיום.

1.  פלאיה דל כרמן, מקסיקו

כיסאות גלגלים בחוף. פלאיה דל כרמן. צילומים: דיפוזיטפוטוס

פלאיה דל כרמן היא עיירת חוף שנמצאת שעה אחת בלבד משדה התעופה של העיר הססגונית קנקון. פלאיה מציעה שפע של מלונות נגישים ושביל גישה עד החוף, שמצויד בכיסאות גלגלים ייעודיים לחוף הים. גם אם אינכם יכולים לשחות, תוכלו לשכור ציוד מותאם במיוחד כדי לצאת לצלילת שנורקל וליהנות משונית האלמוגים ומצבי הים. המרחק בין האטרקציות השונות קטן למדי, ולכן אין צורך בתחבורה נגישה. אבל הסיבה העיקרית שבגללה כדאי לבוא לבקר בעיירה היא האתרים הארכיאולוגיים צ’יצ’ן איצה וטולום מתקופת המאיה, שנהנים מגישה כמעט מלאה לכיסאות גלגלים. זוהי הזדמנות ייחודית לאנשים עם מוגבלות בניידות, שמאפשרת לכולם להתקרב כמו שצריך לאחד מאתרי העתיקות המרתקים בעולם.

2.   ברצלונה, ספרד

משרד התיירות הלאומי של ספרד, ובמיוחד קטלוניה, דוחפים חזק בשנים האחרונות בכיוון תיירות נגישה, ולכן אין פלא שאנשים המשתמשים בכיסאות גלגלים נוהרים לברצלונה. 80% מתחנות המטרו ו-100% מהאוטובוסים בעיר נגישים לכיסאות גלגלים. הוסיפו לכך את העובדה שרוב העיר העתיקה בנויה על שטח מישורי למדי ומרוצפת באבני מדרכה נוחות, ותקבלו התניידות קלה למדי. ואם זה לא מספיק, בעלי כיסאות גלגלים לא רק קופצים מיד לראש התור באטרקציות כמו כנסיית הסגרדה פמיליה המרהיבה – לעתים קרובות הם אפילו נכנסים חינם! אפשר להתגלגל בנוחות לאורך שדרת לה רמבלה ולהסתובב בשוק לה בוקריה המפורסם, וגם לרדת לחוף שנהנה מגישה לכיסאות גלגלים.

3. קיטו, אקוודור

הודות לנשיא מורנו. קיטו, אקוודור

 גם אתם צפיתם בסדרות הטבע של מוטי קירשנבאום ז”ל וחשבתם שלעולם לא תוכלו להגיע למקומות האלה בעצמכם? לנין מורנו, הנשיא הטרי של אקוודור, המתנייד בעצמו בכיסא גלגלים, עשה עבודה מצוינת לשיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות בארצו. עיר הבירה קיטו אינה נגישה אמנם כמו עיר מערבית ממוצעת, אבל הודות למורנו, העבודות לשיפור הנגישות בעיר מתחילות לתפוס תאוצה. אפשר גם להצטרף לטיול מאורגן ולבקר באמזוניה, בהרי האנדים ובגלפגוס, לעשות אומגה ואפילו לחצות את הגבול לפרו כדי להגיע למאצ’ו פיצ’ו.

4. סיציליה, איטליה

סביר להניח שאיטליה אינה המקום הראשון שקופץ לראש כשחושבים על היעדים הנגישים ביותר בעולם או על טיולים הרפתקניים במיוחד, אבל אנחנו ממליצים לכם לחשוב שוב. בסיציליה נמצא מוזיאון המוקדש כולו לחוש המישוש וגם הגן הבוטני התחושתי היחידי באירופה, שלא לדבר על אֶטנה, הר הגעש הפעיל הגדול ביבשת. ויש גם אטרקציות מיוחדות לעיוורים, לכבדי ראייה ולאנשים עם מוגבלות בניידות כמו צלילה, נסיעה ברכבי שטח, דיג סיציליאני מסורתי והכנת שמן זית, נוסף על המטעמים שמציע המטבח האיטלקי. לא לחינם נרשמו בסיציליה שני שיאי גינס: הנכה הראשון שצלל לעומק של 59 מטר, והאישה העיוורת הראשונה שצללה לעומק של 41 מטר!

5. מנצ’סטר, בריטניה

נגישות נוחה וכדורגל. איצטדיון אולד טראפורד, מנצ’סטר

העיר מנצ’סטר בצפון מערב אנגליה היא אמנם המקום שבו נולדה המהפכה התעשייתית, אבל רוב מרכז העיר נבנה מחדש בסוף שנות התשעים, ויצר את המקום האידיאלי לאנשים עם מוגבלות בניידות: מדרכות העיר חלקות, רחבות וישרות, והכניסה לחנויות, למסעדות ולברים קלה ונטולת מדרגות. המרכז התרבותי של צפון אנגליה נהנה מתחבורה ציבורית נגישה וזמינה, ובו תוכלו לבקר באיצטדיון הכדורגל המפורסם אולד טראפורד, להכיר לעומק את שורשי המהפכה התעשייתית במוזיאון המדע והתעשייה, או לעשות קניות בכלבו הענק אפלקס. ואם העיר הספיקה לכם, אפשר לנסוע פחות משעה ולבקר בפארק הלאומי במחוז פיק, שמציע שירותים מצוינים למבקרים עם מוגבלויות.

6. מלבורן, אוסטרליה

מלבורן היא אחת הערים הנגישות ביותר בעולם, שנהנית ממערכת תחבורה ציבורית ברמת נגישות גבוהה ומרכז עיר קומפקטי ונוח. מומלץ לבקר בבירת הספורט של אוסטרליה וליהנות ממסעדות ידידותיות מאוד לכיסאות גלגלים ומהנוף המרהיב לאורך כביש Great Ocean Road, וגם לבקר באחד מגני החיות הטובים ביותר בעולם ובפארקים המתקדמים של ויקטוריה. אם נוח לכם לקרוא באנגלית, תוכלו להוריד את מדריך הנגישות של לונלי פלנט לעיר, שנקרא Accessible Melbourne, וכולל את כל השירותים המעודכנים לתיירים עם צרכים מיוחדים.

7. ליובליאנה, סלובניה

מודל למישוש, כולל כתב תיאורים בברייל. טירת ליובליאנה

עיר הבירה של סלובניה שטוחה יחסית ומתאימה ברובה להולכי רגל, והיא בהחלט שווה ביקור. מערכת האוטובוסים בליובליאנה מצוידת בכריזה קולית וכריזת וידיאו, ותחנות האוטובוס בעיר כוללות סימנים בכתב ברייל ומפת מישוש של הדרכים העיקריות במרכז העיר. האטרקציה החשובה ביותר בעיר היא טירת ליובליאנה מהמאה ה-16, ובחצר האתר נמצא מודל למישוש של הטירה הכולל תיאורים בכתב ברייל. לטירה אפשר להגיע ברכבל (חינם לאנשים עם מוגבלויות ולמלווים) או ברכבת – שניהם נגישים לבעלי כיסאות גלגלים. רבים מהגשרים המפורסמים בעיר השתדרגו לאחרונה ומציעים מעבר נגיש, וגשר נוסף מאפשר לבעלי כיסאות גלגלים להגיע עד הסירות בנהר ליובליאניצה.

8. סינגפור

אין ספק שסינגפור היא העיר הנגישה ביותר באסיה, ואחת הנגישות ביותר בעולם. כבר עשרים שנה שהעיר נבנית לפי קוד נגישות אוניברסלי נטול מכשולים, והעושר שהיא חווה לאחרונה הוביל ליצירת תשתית נטולת מדרגות לרוב הבניינים ושפע של שיפועי ירידה למדרכה. מסילת הרכבת העיקרית (MRT) והאוטובוסים כוללים אמצעי נגישות לאנשים עם מוגבלות ויזואלית ותנועתית. מומלץ לבקר בשוקי האוכל ובגן החיות המרהיב.

9. סן דייגו, ארה”ב

ידידותי מאוד לבעלי כיסאות גלגלים. רובע פנסי הגז, סן דייגו

החוק למען אמריקאים עם מוגבלויות, שחגג לאחרונה 25 שנה, הפך את רוב התשתיות בארה”ב לנגישות, אבל סן דייגו היא העיר המועדפת עלינו. העיר בנויה לפי רשת קלאסית, היא שטוחה ברובה וכוללת רכבת חשמלית נגישה לגמרי ומזג אוויר מושלם ונוח של 27-18 מעלות לאורך כל השנה. רובע פנסי הגז ההיסטורי בעיר ידידותי מאוד לבעלי כיסאות גלגלים, וכך גם פארק בלבואה העצום, הכולל גם את גן החיות ההררי מעט. אבל הדבר ששבה את לבנו הוא הטיילת הארוכה לאורך החוף, שנגישה לכיסאות גלגלים המיועדים לשימוש בים.

10. וינה, אוסטריה

בדומה לערים אירופיות רבות, וינה מלאה באתרים היסטוריים. העיר, שהייתה בעבר מרכז האימפריה ההבסבורגית ולבה המוזיקלי של אירופה, עברה שדרוג ומרצפות האבן העגלגלות שלה הוחלפו במדרכות נוחות ונגישות. מרכז העיר המחודש הוא שטוח וקומפקטי, ורוב החנויות המרכזיות ובתי הקפה שבו נגישים. קל למדי להסתובב בעיר בתחבורה הציבורית: הירידה למטרו מצוידת במעליות והרכבות החשמליות כוללות רצפה נמוכה שמתאימה לשימוש בעלי כיסאות גלגלים. רוב המוזיאונים ואתרי התיירות נגישים לגמרי, כולל אתר המורשת העולמית ארמון שנברון.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות