נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשילייפסטיילזכייה יוקרתית לקומדיה רומנטית על אוטיסטים

זכייה יוקרתית לקומדיה רומנטית על אוטיסטים

הסרט Keep the Change קטף את הפרס הראשון בפסטיבל טרייבקה. גם השחקנים הראשיים על הספקטרום

מערכת שווים

פסטיבל הסרטים טרייבקה בניו יורק העניק לאחרונה את פרס הסרט הטוב ביותר לסרט “Keep the Change” (שמור את העודף) – סיפור אהבה בין צעיר וצעירה על הספקטרום האוטיסטי. באורח יוצא דופן, את התפקידים הראשיים מגלמים שני שחקנים שהם אוטיסטים בעצמם.

מבוסס על רומן אמיתי. דיויד ושרה ב-Keep the Change

הקומדיה הרומנטית הבלתי רגילה מספרת את סיפורם של דיויד ושרה, שנפגשים ומתאהבים במפגשי קהילת מבוגרים על הספקטרום. בסרט, המבוסס על חוויותיו של השחקן הראשי עם בת זוגו הראשונה, מככב ברנדון פולנסקי, בן 39, ולצדו סמנת’ה אליסופון, שחקנית בת 26.

במאית הסרט, רייצ’ל ישראל, בחנה יותר ממאה נשים לתפקיד הראשי של שרה, בחורה שונה, בטוחה בעצמה, שאינה נותנת למוגבלות להפריע לה. אבל אף אחת מהשחקניות המועמדות לא התאימה בדיוק, עד שהגיעה אליסופון, שהחליקה לתפקיד בקלילות.

הסרט מבוסס על סרט קצר של אותה במאית משנת 2013, שצולם בזמן לימודיה לתואר שני באוניברסיטת קולומביה. “הרעיון לסרט עלה כשפגשתי את ברנדון, השחקן הראשי, במרכז הקהילתי היהודי במנהטן, שבו העברתי קורס בקולנוע לאנשים עם מוגבלות. צפיתי ברומן שלו מלבלב ופורח וראיתי איך הוא שינה את חייו לטובה”, מספרת ישראל. “ואז התחלתי לחשוב, וגיליתי שלא ראיתי הרבה סרטים, אם בכלל, שכיכבו בהם אנשים על הספקטרום, או אפילו השתתפו כשחקני משנה”.

ישראל החליטה למקד את הסיפור כולו בקהילת האנשים על הספקטרום. “בזמן צילומי הסרט הקצר הכרתי המון אנשים נפלאים, וממש התאהבתי בהם ובשמחת החיים שלהם. זה הפך את הסיפור כולו לאוניברסלי יותר”.

ההימור שלה כנראה השתלם. זהו אחד הסרטים העלילתיים הבודדים שאינם דוקומנטריים ושבמרכזם אנשים על הספקטרום. התוצאה, לפחות לפי הביקורות: דמויות אמינות יותר, שמצליחות להעביר לצופים בצורה טובה את מציאות החיים של אנשים עם אוטיזם. אף שבסרט מוצגים אנשים בתפקוד גבוה, התסמינים שלהם כוללים תפקוד חברתי לקוי, בעיות שפתיות והתנהגות חזרתית.

ישראל מספרת שכדי לעבוד עם חברי הצוות הלא מקצועיים, היה עליה להתאים את גישת הבימוי לכל שחקן ושחקן באופן אינדיבידואלי. “התמודדנו עם אתגרים רבים, אבל התגמול היה עצום”, אומרת ישראל. “לסרט לקח שש שנים להבשיל, וחברי הצוות היו שם מההתחלה. המעורבות הרגשית שלהם בסרט ממש עזרה לי להמשיך”.

סמנת’ה אליסופון, השחקנית הראשית, מקווה שתצליח לייצג את קהילת האנשים האוטיסטים היטב, באותו אופן שהשחקנית מרלי מטלין עשתה לקהילת החירשים. “שרה גורמת לדיויד לקבל את הייחודיות שלו”, היא אומרת. “לפני שהכיר אותה, הוא שנא שמפלים אותו כי הוא ‘שונה'”.

השופטים בפסטיבל שיבחו את הסרט, וכתבו כי זהו “עולם מלא בדמויות תוססות שלא מיוצגות מספיק בקולנוע”, ו”סיפור אהבה ייחודי אך אוניברסלי, שמסופר בדרך שמעולם לא ראינו”. בחירתו של הסרט לפסטיבל טרייבקה וזכייתו בפרס הסרט הטוב ביותר היה חלום שהתגשם לכל חברי הצוות. גיוון הוא אחד הנושאים החמים ביותר בהוליווד היום, אבל עדיין נשארות קהילות רבות שאינן זוכות לייצוג הולם. נקווה שהסרט הזה הוא הסנונית שמבשרת טרנד חדש.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות