נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיבריאותמדהים: חולת ALS מקלידה רק בכוח המוח

מדהים: חולת ALS מקלידה רק בכוח המוח

חוקרים בסטנפורד פיתחו מערכת מהפכנית שיודעת לפענח מחשבות ולתרגם אותן לפעולה

אישה הסובלת ממחלת ה-A.L.S הצליחה להביע את מחשבותיה באמצעות הקלדה על מסך מחשב, אלא שהיא עשתה זאת תוך שימוש בגלי המוח בלבד, וללא כל שימוש באצבעותיה – כך דיווחה לאחרונה הכתבת שריל ג’נינגס מרשת abc ניוז.

הדבר המדהים הזה קרה בארה”ב בזכות טכנולוגיה בשם BrainGate, שפותחה באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, בשיתוף עם מספר מכוני מחקר נוספים.

פרופ’ ג’ימי הנדרסון, נוירוכירורג מסטנפורד, הסביר כיצד עובד התהליך. לדבריו, במסגרת ניתוח משתילים סנסור שלוכד אותות המגיעים מהמוח. האותות מועברים באמצעות כבל למערכת פיענוח מתוחכמת שפותחה במשך עשורים.

איי.אל.אס. צילום ביגסטוק

“אנחנו מתחילים להבין את השפה של המוח”, אמר פרופ’ הנדרסון בהתרגשות והוסיף: “אנחנו מתחילים להבין איך נראות התבניות הנוירואקטיביות וכיצד הן מיתרגמות לכדי תנועה”.

איך זה עובד? החולים מתרכזים בהזזת סמן על המחשב תוך שהם מדמיינים שהם משתמשים בעכבר המחשב. הסנסור ממוקם בחלק של המוח שבאופן נורמלי שולט על תנועות הידיים שלהם. “זה מרתק להביט באנשים משיגים שליטה על זה”, סיפר פרופ’ הנדרסון. “הם למעשה יכולים לעשות את זה די מהר אחרי כמה תרגולות של הזזת הסמן. כמות האימונים הנדרשת מצומצמת ביותר”.

רוצים לראות בווידיאו איך זה עובד? כנסו ל-abc ניוז

רבים ודאי מכירים את התקני התקשורת כגון זה שמשמש את המדען המפורסם סטיבן הוקינג, הסובל גם הוא מ-A.L.S. אלא בעוד שהתקנים אלה מאפשרים לחולה להביע את עצמו, הם לא יכולים לשדר פקודות ישירות מהמוח.

ישנן כמה טכנולוגיות פעילות שעושות שימוש במצלמות העוקבות אחרי תנועת העין של החולה. אלה מאפשרות לו להקליד עם העיניים באמצעות מצמוץ ברגע שהוא מגיע לאות שהוא רוצה. אולם החוקרים בסטנפורד אומרים כי ניתן להעביר בדיוק את אותן פקודות ישירות מהמוח בצורה הרבה יותר מהירה, ובסופו של דבר גם יותר פרקטית.

“החוקרים שלנו עובדים כדי שניתן יהיה להשתיל את המערכות האלה, להפעיל אותן בצורה אלחוטית ולאפשר שימוש בהן 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, ללא התערבות של טכנאי”, אמר פרופ’ הנדרסון ל- ABC7ניוז.

מתי המערכת המהפכנית תהיה שמישה ותוכל לסייע לחולים? פרופ’ הנדרסון מדגיש שזה ייקח עוד כמה שנים של עבודה. מצד שני, הוא כבר רואה לנגד עיניו את היום שבו חולים יוכלו לשלוט בהקלדה, באיברים רובוטיים ובהתקני דיבור בכוח גלי המוח שלהם בלבד.

פרויקט BrainGate הוא פרי שיתוף פעולה בין מרכזי מחקר, בהם האוניברסיטאות סטנפורד, בראון וקייס ווסטרן ריזרב. יש לציין כי לאחרונה חוקרים באוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב השתמשו במערכת החדשה כדי לסייע לאדם עם מוגבלות להזיז את ידו המשותקת.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות